En kvinna äter frukost i köket.

Hyresvärdar i Sverige

När du är på jakt efter en ny lägenhet kan det vara en god idé att kolla upp vilka hyresvärdar som finns i din kommun. Kontaktuppgifter hittar du i vårt register nedan.

Vi förhandlar hyran med Sveriges hyresvärdar

I Sverige finns det nästan 2 miljoner hyreslägenheter fördelat på tusentals hyresvärdar. Antalet hyresgäster i Sverige är cirka tre miljoner. Av dessa är 576 000 hushåll medlemmar i Hyresgäst­föreningen. Räknar vi varje person i hushållet är det fler än en miljon hyresgäster. Vår uppgift är att förhandla hyrorna och vara ett stöd för dagens och morgondagens hyresgäster, bland annat genom att stötta dig som söker bostad med tips och råd.

När du hittat hem – Bli medlem hos oss!

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du påverka din hyra och få juridisk hjälp om du hamnar i tvist med hyresvärden. Det ökar din trygghet. Du får också mängder av rabatter på streamingtjänster, mobilabonnemang, resor med mera. Välkommen!

Vad är en hyresvärd?

En hyresvärd är den som äger och hyr ut bostäder. Det kan vara allt från privatpersoner, kommunala allmännyttor och stiftelser till stora börsnoterade aktiebolag med fastigheter i flera länder.

Stort register på hyresvärdar

På vår webbsida hittar tips och råd om allt som rör ditt boende. Här finns även Sveriges kanske största register med information om och länkar till hyresvärdar där du kan söka lediga lägenheter.