SKB

Hyresvärdar i Sverige

I Sverige finns nästan fem miljoner bostäder, varav nästan 40 procent är hyresrätter (Boverket 2018) Hyresgästföreningen förhandlar hyran för ungefär 90 procent av totalt ca 2 miljoner hyresrätter. Lägenheterna finns i 300 kommunala bostadsbolag och 45 000 privata hyresfastigheter.

När du är på jakt efter en ny lägenhet kan det vara en god idé att kolla upp privata hyresvärdar i din kommun. Detta kan du göra antingen genom att googla eller kontakta kommunen där du bor för att höra om det finns någon bostadsförmedling som kan hjälpa dig. Hör sedan av dig till hyresvärdarna där du presenterar dig och berättar om din bostadssituation.

Här hittar du ett register på hyresvärdar i Sverige, det är dock inte alla hyresvärdar som finns, utan vi kommer att fylla på.

Bilden visar en bok och läsglasögon på en säng
Kari Shea/Unsplash

Akelius

Akelius är ett bostadsbolag som har satsat på bra bostäder i storstäder såsom New York, Paris, London och Stockholm. Deras vision är att ha bostäder så nära stadens centrum som möjligt och skapa ett bättre boende i växande storstäder. Hos Akelius bor du i ett tryggt boende med hög standard då lägenheterna uppdateras för varje gång de blir lediga. Här kan du bo bra med stadskärnan runt hörnet.

Hyreshus.
Mostphotos
Hyreshus.

Balder

Balder äger, förvaltar och utvecklar bostäder i flera av våra nordiska länder och startade sin resa 2005. De tror på att skapa trygga och attraktiva områden där människor ska kunna bo i bra hem. Balder erbjuder hyresrätter genom hela livet och förstår vikten av teamkänsla och gemenskap. Här kan du bo hos ett engagerat bostadsbolag där du vill stanna länge framöver.

Husfasad med balkonger
Marie Sjödin/Pixabay

Bostäder Borås

Bostäder Borås grundades redan år 1923 och ägs helt och hållet av Borås stad. Bolaget erbjuder ett stort utbud av bostäder . Deras vision är ”Bästa boendet för Boråsarna”.

Botkyrkabild
Jan Backman

Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen ägs och drivs av Botkyrka kommun och är det största bostadsbolaget i Botkyrka. De startade under 1950-talet när Botkyrka till mestadels var landsbygd och har sedan dess vuxit till att bli ett betydande bostadsbolag för Botkyrkaborna. Numera äger och förvaltar de fastigheter i hela kommunen och erbjuder hyresrätter för såväl pensionärer som småbarnsfamiljer.

En man ligger och läser en bok i soffan
Lisa Fotios/Pexels

CA Fastigheter

CA Fastigheter startade år 1912 och är ett bostadsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i attraktiva städer. De håller till från Stockholm i norr ner till Malmö i söder och erbjuder unika bostäder där du ska vilja stanna längre framöver. Hos CA Fastigheter får du ett trivsamt och modernt boende i en levande stadsdel som välkomnar alla.

alttext
fotograf

Einar Mattsson

Einar Mattsson startades år 1937 efter att grundaren vid samma namn flyttat från landet in till storstaden Stockholm och börjat snickra villor. Han övergick sedan till att bygga flerbostadshus.

Fyrkantsmönster
Ilze Lucero/Unsplash

Förvaltaren

Förvaltaren ägs av Sundbybergs stad och har sedan starten 1947 byggt och utvecklat moderna och attraktiva bostäder i Sundbyberg. Bolaget har som vision att vara en engagerad, lyhörd och nyfiken hyresvärd som alltid sätter hyresgästen i främsta rummet.

Uteplats med stenläggning och buskar
Per-Arne Rosenqvist

Ikano Bostad

Ikano Bostad startades av Ingvar Kamprad som även startade IKEA. De är ett bostadsbolag som bygger, förvaltar och utvecklar kvadratsmarta lägenheter som ska ge en bättre vardag för alla som bor där. Deras vision är att hemmet ska vara en trygg och lugn plats med vacker inredning där du ska kunna stanna kvar länge framöver – oavsett om du är barnfamilj, student eller pensionär.

På bilden ser man en brun soffa och vinylskivor
Hannah Busing/Unsplash

Haninge Bostäder

Haninge Bostäder är det kommunala bostadsföretaget i Haninge som startade år 1948.

Gul husfasad
Devon Owens/Unsplash

Heimstaden

Heimstaden är ett ledande bostadsfastighetsbolag i Europa som har visionen att förenkla och förgylla livet med omtänksamma boenden. De satsar på att växa på ett hållbart och ansvarsfullt sätt genom att bygga, utveckla och förvalta moderna hem där du som hyresgäst ska kunna trivas länge framöver. Hos Heimstaden bor du i trygga och säkra bostäder.

Bild av himmel och gult hus
Robin H/Unsplash

Helsingborgshem

Helsingborgshem är ett bostadsbolag som ägs av Helsingborgs stad och verkar inom allmännyttan. Med ett brett utbud av lägenheter har de visionen att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och bo i för alla. Helsingborgshem grundades 1946 och har sedan dess haft uppdraget att främja Helsingborgs tillväxt.

Bilden visar detaljer ur vardagsrum
Jade Stephens/Unsplash

Hembla

Är du hyresgäst hos Hembla ska du bli medlem hos oss på Hyresgästföreningen. Vi finns alltid vid din sida och kan hjälpa dig med hyresförhandlingar, ge hyresjuridisk rådgivning och stötta dig i boendefrågor som rör hyresrätt. Skulle det behövas kan vi även företräda dig i Hyresnämnden. Vi tror på att alla människor har rätt till ett tryggt hem och tillsammans med dig kämpar vi för ett samhälle med schyssta hyresvillkor.

Husrad
Mostphotos

HSB

HSB är en kooperativ bostadsrörelse som började år 1923 och finns i hela landet. Här bor du i trivsamma lägenheter som utvecklas med trygghet och miljö i fokus. När HSB bygger nytt används alltid sunda material för att minska utsläppet från fastigheterna. Här kan du bo med gott samvete och vara säker på att du kan stanna länge framöver. HSB är dessutom känt för att komma på innovativa idéer och är det företag som introducerade sopnedkastet och tvättstugan i vanliga lägenheter.

Stockholm bygger

Järfälla hus

Järfälla hus ägs helt och hållet av Järfälla kommun och har sedan starten 1953 utvecklat och förvaltat fastigheter i hela Järfälla. Bolaget har som vision att skapa trygga boenden där du som hyresgäst inte ska behöva oroa dig för dyra kostnader.

Bilden visar detaljer i ett sovrum
Justin Schuler/Unsplash

Landskronahem

Landskronahem är det ledande bostadsbolaget i Landskrona. Bolaget ägs helt av Landskrona stad och har visionen att skapa trygga, miljövänliga boenden som är tillgängliga för alla.

En barnhand tar en jordgubbe från ett fat
Kelly Sikkema/Unsplash

Lundbergs Fastigheter

Lundbergs Fastigheter är en av Sveriges största privata fastighetsägare som startades år 1944. Bolaget äger, utvecklar och förvaltar bostadshus med visionen att kunna ge människor möjligheten till ett bättre liv.

Tre par skor på en dörrmatta
Lisa Fotios/Pexels

M2 gruppen

M2 gruppen började sin resa år 1996 och har sedan dess ägt, förvaltat och utvecklat fastigheter i Sverige. De strävar efter att vara långsiktiga ägare som ger maximal kundnytta åt alla sina hyresgäster. Här bor du i attraktiva och trygga lägenheter som passar genom hela livet.

Mölndalsbostäder
Foto: Mölndalsbostäder

Mölndalsbostäder

Mölndalsbostäder är ett bostadsbolag som verkar för allmännyttan och förser Mölndal med attraktiva bostäder. Företaget grundades 1947 och har sedan dess byggt och förvaltat mängder av hyresrätter. Mölndalsbostäder har som mål att alla som bor hos dem ska känna ekonomisk trygghet och delaktighet.

Kvällsbild på Jönköping
Jonathan Petersson/Unsplash

Riksbyggen

Riksbyggen är bostadsbolaget som vill skapa rum för hela livet. De startade sin resa år 1940 och har sedan dess blivit en av Sveriges största fastighetsförvaltare för bostads- och hyresrätter. De är ett kooperativt företag som jobbar med långsiktighet, trygghet, samverkan och nytänkande. Här bor du i moderna och attraktiva lägenheter där du kan stanna länge framöver.

Uteplats med stenläggning och buskar
Per-Arne Rosenqvist

SBB

SBB som står för Samhällsbyggnadsbolaget utvecklar, äger och förvaltar fastigheter i Norden med Sverige som sitt primära fokus. Bolaget har stor erfarenhet av fastighetsutveckling och arbetar aktivt för att förbättra det befintliga fastighetsbeståndet. Hos SBB erbjuds en mängd olika hyreslägenheter för såväl unga som gamla. Här bor du alltid i attraktiva och trygga bostäder där du kan stanna länge framöver.

Almedalen

SKB

SKB står för Stockholms Kooperativa Bostadsförening och är bostadsbolaget som bygger, förvaltar och hyr ut lägenheter i Stockholm. De är en av de största privata hyresaktörerna i Stockholm och erbjuder attraktiva boenden där du ska kunna stanna länge framöver. Verksamheten som SKB bedriver är så kallad not-for-profit vilket innebär att överskottet återinvesteras och går tillbaka till deras medlemmar.

Bild med vy över Malmö
Pontus Ohlsson/Unsplash

Skandia Fastigheter

Skandia Fastigheter är det svenska bolaget som äger, utvecklar och förvaltar fastigheter, framförallt i våra tre största städer Stockholm, Göteborg och Malmö. Deras vision är att skapa rum som är utformade för samvaro där alla ska känna sig hemma. Bostäderna ska ligga i bra städer som är inspirerande och levande med ”Rum för fler” som är ett motto de jobbar efter. Hos Skandia Fastigheter bor du i attraktiva och trygga bostäder som är utformade med stor passion.

Cyklar
region Mitt

Skövdebostäder

Skövdebostäder verkar för allmännyttan och är den största hyresvärden av bostäder i Skövde. De ägs av Skövde kommun och arbetar aktivt med frågor som rör miljö, framtid och utveckling. Bolaget tror på det goda boendet och att deras hyresgäster ska ha stort inflytande på alla nivåer.

Bild på gul husfasad
Ivan Vaschenko/Unsplash

Sollentunahem

Sollentunahem arbetar utifrån visionen att alla boende ska få prisvärda hem i välskötta fastigheter som ligger i säkra bostadsområden. De säger själva att de vill göra var dag bättre för sina hyresgäster.

hyreshus med gård
Mikael Malmborg

Stena Fastigheter

Stena Fastigheter bildades som ett familjeföretag år 1981 och har sedan dess växt till att bli ett av Sveriges största privata fastighetsbolag. Stena Fastigheter finns i flera städer i Sverige och hyr ut både lägenheter och företagslokaler.

bromma
Jan Backman

Stockholmshem

Stockholmshem grundades år 1937 och är nu ett av Stockholms största bostadsbolag. De har sedan starten byggt och utvecklat bostadskvarter för stockholmare och haft en väsentlig roll i huvudstadens utbyggnad och framväxt.

Hyreshus, balkonger, grodperspektiv, hyreshus, hyresgäster, balkonger, Hyresgästföreningen
Enkätfabriken

Svenska Bostadsfonden

Svenska Bostadsfonden som också benämns SBF Bostad är ett privat fastighetsbolag som bildades år 2003. De förvaltar, äger och utvecklar bostäder i hela Sverige med fokus på små och medelstora städer. Här ska alla hyresgäster kunna trivas för att skapa en långsiktig och hållbar fastighetsmarknad. Svenska Bostadsfonden erbjuder hyresrätter genom hela livet – för såväl barnfamiljer som pensionärer.

Bild av låga lägenhetshus
Jonathan Pettersson/Unsplash

Svenska Bostäder

Svenska Bostäder har som främsta uppgift att ge dig som hyresgäst ett hem där du är trygg och vill stanna kvar. Bolaget grundades år 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är idag ett av Sveriges största bostadsbolag.

Mötesplats

Telge Bostäder

Telge Bostäder bildades 1948 och ingår i moderbolaget Telge AB som i sin helhet ägs av Södertälje kommun. Deras vision är att genom förvaltning och förädling skapa ett varierat utbud av bra bostäder till Södertäljebor.

Bild av spårvagnsspår
Natalia Y/Unsplash

Rikshem

Rikshem är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag som erbjuder attraktiva boenden genom hela livet. Bolaget bildades år 2010 och har sedan dess haft en stark tillväxtkurva och gjort många investeringar genom att bygga nya bostäder och samhällsfastigheter. Hos Rikshem kan du bo i hållbara hem som ligger i trivsamma och trygga områden där människan står i fokus.

bostadsområde_malmö

Victoria Park

Victoria Park grundades år 2006 och är ett bostadsbolag som förvärvar, äger och förädlar bostäder, framförallt i miljonprogramsområden. Sedan 2019 ägs bolaget av Vinovia som är ett av Europas största bolag. Victoria park tror på att utveckla hållbara bostäder där du ska kunna trivas och stanna längre framöver. De erbjuder hyresrätter för såväl barnfamiljer som studenter och pensionärer där människan alltid står i fokus och där det finns plats att växa.

Skålar och muggar på en hylla
Brooke Lark

Väsbyhem

Väsbyhem ägs av Upplands Väsby kommun och är ett bolag som arbetar för allmännyttan. De äger och förvaltar ett stort utbud av hyreslägenheter och har visionen att vara ”en värd för alla”. Med både radhus och lägenheter i flerfamiljshus vill de tillhandahålla boenden som passar småbarnsfamiljer såväl som studenter och pensionärer.

Bilden visar ett sovrum
Ho Pak/Unsplash

Wallenstam

Wallenstam grundades redan år 1944 och är ett företag som arbetar nära staden för att skapa trygga och attraktiva bostadsområden. De är ett av de största privata bostadsbolagen i Sverige och erbjuder ett stort utbud av lägenheter främst i Stockholm och Göteborg. Bolaget både bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter.

hyreshus med gård
Mikael Malmborg

Willhem

Bostadsbolaget Willhem grundades 2011 med visionen att skapa långsiktiga boenden som människor längtar hem till. De äger, förvaltar och utvecklar trygga bostäder på flera orter i Sverige och har alltid som mål att förenkla vardagen för alla sina hyresgäster – gamla som unga. Här bor du i ett attraktivt hem som du kan vara stolt över och vill stanna i länge framöver. Att tänka nytt och annorlunda var Willhems idé vid start och detta är något de håller fast vid även idag för att anpassa sig i vår föränderliga värld.