kvinnor skrattar, målar, renoverar, stege
iStock

Hyresvärdar i Sverige

I Sverige finns nästan fem miljoner bostäder, varav nästan 40 procent är hyresrätter (Boverket 2018) Hyresgästföreningen förhandlar hyran för ungefär 90 procent av totalt ca 2 miljoner hyresrätter. Lägenheterna finns i 300 kommunala bostadsbolag och 45 000 privata hyresfastigheter.

När du är på jakt efter en ny lägenhet kan det vara en god idé att kolla upp privata hyresvärdar i din kommun. Detta kan du göra antingen genom att googla eller kontakta kommunen där du bor för att höra om det finns någon bostadsförmedling som kan hjälpa dig. Hör sedan av dig till hyresvärdarna där du presenterar dig och berättar om din bostadssituation.

Här hittar du ett register på hyresvärdar i Sverige, det är dock inte alla hyresvärdar som finns, utan vi kommer att fylla på.

Öresundsbron Malmö

Akelius

Med nära 25 000* hyrerätter är Akelius en av Sveriges största privata hyresvärdar.

*Enligt uppgifter i media sålde Akelius under hösten sitt hyresbestånd i Sverige till Heimstaden, siffran 25 000 hyresrätter kan därför sannolikt ha blivit inaktuell. För aktuell information hänvisar vi till nämnda bolag.

Språrvagn i Göteborg

Balder

Balder är en privat hyresvärd som äger ca 13 000 lägenheter fördelat över ett trettiotal svenska orter. Bolaget äger och förvaltar bostäder även i flera nordiska länder.

Skyline Göteborg
Unsplash

Bostadsbolaget

Bostadsbolaget har omkring 24 000 lägenheter av olika typer och storlekar runt om i Göteborg. Bolaget, som var det första allmännyttiga bostadsföretaget i Göteborg, är en del av Framtidenkoncernen, som ägs av Göteborgs Stadshus AB vilken i sin tur ägs av Göteborgs Stad.

Barnvagn, mamma och  barn med slöja promenerar i Borås

Bostäder Borås

Bostäder Borås är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Borås stad. Bolaget äger och förvaltar över 6500 lägenheter i Borås kommun. Lägenheterna förmedlas efter kötid via bolagets hemsida.

Barbrovägen 4 Botkyrka
Botkyrkabyggen, Creative Commons

Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs och drivs av Botkyrka kommun, som gränsar till Stockholm. Botkyrkabyggen är det största bostadsbolaget i Botkyrka, de äger och förvaltar nära 11 000 hyresrätter.

CA Fastigheter

CA Fastigheter är ett privat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar hyresrätter och kommersiella fastigheter i Malmö, Växjö, Borås, Jönköping, Stockholm och Kalmar samt i Tyskland, Estland och Ryssland. Ungefär hälften av beståndet utgörs av bostäder – totalt 3600 lägenheter.

barn leker utanför Einar Matttsons fastighet
Einar Mattson

Einar Mattsson

Einar Mattsson är en privat hyrervärd som äger och förvaltar nära 900 hyresrätter i Stockholm och Sundbyberg. Einar Mattssons hyresrätter förmedlas via Stockholms bostadsförmedling samt på Einar Mattssons hemsida. Bolaget tillämpar ingen strikt kötidsprincip utan gör en "En samlad bedömning utifrån kötid, ekonomi och referenser".

Spårvagn i Göteborg

Familjebostäder i Göteborg

Familjebostäder i Göteborg har drygt 19 000 lägenheter av olika typer fördelat på omkring 450 hus runt om i Göteborg. Det är ett allmännyttigt bostadsföretag med stort fokus på att utveckla nyproduktionsprojekt med hyresrätter.

Sundbyberg

Förvaltaren

Förvaltaren är en allmännyttig hyresvärd som ägs av Sundbybergs stad. Bolaget förvaltar över 6600 lägenheter vilket gör dem till en av de största hyrevärdarna i Storstockholm. Lägenheterna förmedlas efter kötid via Förvaltarens hemsida.

Uteplats med stenläggning och buskar
Per-Arne Rosenqvist

Ikano Bostad

Ikano Bostad startades av Ingvar Kamprad som även startade IKEA.  Bolaget äger och förvaltar omkring 6000 hyresrätter i Malmö Stockholm och Västerås.

På bilden ser man en brun soffa och vinylskivor
Hannah Busing/Unsplash

Haninge Bostäder

Haninge Bostäder är en allmännyttig kommunal hyresvärd som ägs av Haninge kommun. Bolaget äger och förvaltar nästan 2400 hyresrätter. Lediga lägenheter läggs ut på Haninge Bostäders hemsida och förmedlas utifrån kötid.

Gul husfasad
Devon Owens/Unsplash

Heimstaden

Heimstaden är en privat hyresvärd med över 10 000 lägenheter i Sverige fördelat över orterna Eskilstuna, Eslöv, Falköping, Gävle, Göteborg, Helsingborg,  Karlskrona, Katrineholm, Klippan,  Landskrona, Linköping, Ljungby, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Sandviken, Skellefteå,  Stockholm, Strängnäs, Söderköping, Trelleborg, Umeå, Uppsala,  Vetlanda, Värnamo, Växjö, Ystad, Örebro och Örkelljunga.

Grönkullagård Helsingborgshem
Helsingborgshem

Helsingborgshem är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Helsingborgs stad. Helsingborgshem förvaltar över 11 600 hyresrätter. Helsingborgshems lägenheter förmedlas efter kötid. Söker lägenhet gör du på Helsingborgshems hemsida.

Bilden visar detaljer ur vardagsrum
Jade Stephens/Unsplash

Hembla

Hembla är ett privat fastighetsbolag med fastigheter i 18 städer i mellersta Sverige. Hemblas lägenheter förmedlas inte efter kötid, däremot uppger man på sin hemsida att man eftersträvar en blandad hyressammansättning. Söker längenhet hos hemla gör du på Hemblas hemsida.

Husrad

HSB

HSB är en kooperativ bostadsrörelse som började år 1923 och finns i hela landet. Kooopertivet äger och förvaltar 25 000 hyresrätter och 340 000 bostadsrättslägenheter. För att söka lägenhet behöver du vara medlem och bospara i HSB. Som medlem kan du samla poäng och söka lediga lägenheter. Lägenheterna förmedlas efter kötidspoäng på HSB:s hemsida.

järfälla flygbild
istock

Järfälla hus

Järfälla hus är ett allmännyttigt bolag som ägs av Järfälla kommun. Bolaget förvaltar 5 700 lägenheter. Järfällahems lägenheter förmedlar efter kötid via järfälla hus hemsida. Från att du fyllt 16 år kan du söka lägenhet hos Järfällahus. Du behöver också vara bosatt i Järfälla kommun.

Bilden visar detaljer i ett sovrum
Justin Schuler/Unsplash

Landskronahem

Med sina 2 700 lägenheter är allmänyttiga Landskronahem ett av de största bostadsbolagen i Landskrona. Bolaget ägs helt av Landskrona stad och har visionen att skapa trygga, miljövänliga boenden som är tillgängliga för alla.

Söker lägenhet hos Landskronahem gör du på Landskronahems bostadskö. Bolagets hyresrätter förmedlas efter kötid.

En barnhand tar en jordgubbe från ett fat
Kelly Sikkema/Unsplash

Lundbergs Fastigheter

Lundbergs Fastigheter är en proivat hyresvärd som äger ca 7000 lägenheter fördelat i tio svenska städer; Arvika, Eskilstuna, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Norrköping, Södertälje, Örebro och Stockholm.

Tre par skor på en dörrmatta
Lisa Fotios/Pexels

M2 gruppen

M2-gruppen är ett privat fastighetsbolag med hyresrätter i Växjö, Tenhult och Jönköping.

bostadsområde_malmö

MKB

MKB är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag. Med över 25 000 lägenheter och drygt 1 000 kommersiella lokaler är det Malmös största fastighetsföretag.

Mölndalsbostäder
Foto: Mölndalsbostäder

Mölndalsbostäder

Mölndalsbostäder är ett allmännyttigt bostadsföretag som ägs av Mölndals kommun. Bolaget äger och förvaltar cirka 3900 hyresrätter. Mölndalsbostäder har som mål att alla som bor hos dem ska känna ekonomisk trygghet och delaktighet.

Spårvagn i Göteborg

Poseidon

Bostads AB Poseidon är Göteborgs största bostadsbolag med över 27 000 bostäder. Det är ett allmännyttigt bostadsföretag som ägs av Göteborgs stad.

Kvällsbild på Jönköping
Jonathan Petersson/Unsplash

Riksbyggen

Riksbyggen är en av Sveriges största fastighetsförvaltare för bostads- och hyresrätter. De är ett kooperativt företag vilket betyder att företaget styrs demokratiskt av sina medlemmar. Riksbyggen har fler än 100 000 hyreslägenheter runt om i Sverige.

Skapa trygghet i bostadsområdet

Rikshem

Rikshem är en privat hyresvärd som äger och förvaltar 29 000 lägenheter. Bolaget äger fastigheter i Norrköping, Umeå, Östersund, Västerås, Kalmar, Helsingborg, Halmstad och Luleå.

Uteplats med stenläggning och buskar
Per-Arne Rosenqvist

SBB

SBB som står för Samhällsbyggnadsbolaget utvecklar, äger och förvaltar fastigheter i Norden med Sverige som sitt primära fokus. Bolaget äger över 10 000 bostäder fördelat på flera orter, bland andra Eskilstuna, Stockholm, Täby, och Vallentuna.

SKB

SKB står för Stockholms Kooperativa Bostadsförening och är en kooperativ bostadsföreningen som äger och förvaltar 8 115 lägenheter i Stockholm. SKB är en av de största privata hyresaktörerna i Stockholm. Verksamheten som SKB bedriver är så kallad not-for-profit vilket innebär att överskottet återinvesteras och går tillbaka till deras medlemmar.

Bild med vy över Malmö
Pontus Ohlsson/Unsplash

Skandia Fastigheter

Skandia Fastigheter är det svenska bolaget som äger, utvecklar och förvaltar fastigheter, framförallt i våra tre största städer Stockholm, Göteborg och Malmö. Deras vision är att skapa rum som är utformade för samvaro där alla ska känna sig hemma. Bostäderna ska ligga i bra städer som är inspirerande och levande med ”Rum för fler” som är ett motto de jobbar efter. Hos Skandia Fastigheter bor du i attraktiva och trygga bostäder som är utformade med stor passion.

Höstbild från Södra Ryd, Skövde
Nils-Olof Larsson

Skövdebostäder

Skövdebostäder är en allmännyttig kommunal hyresvärd och är den största hyresvärden i Skövde. Bolaget förvaltar 5300 hyresrätter i Skövde kommun

Sollentuna

Sollentunahem

Sollentunahem är en allmännyttig hyresvärd som äga av Sollentuna kommun. Bolaget äger och öfrvaltar 5 670 lägenheter i Sollentuna.

hyreshus med gård
Mikael Malmborg

Stena Fastigheter

Stena Fastigheter är en privat hyresvärd som äger och förvaltar cirka 26 000 bostäder i Göteborg, Landskrona, Lomma, Malmö, Stockholm och Uppsala.

bromma

Stockholmshem

Stockholmshem grundades år 1937 och är nu ett av Stockholms största allmännyttiga kommunala bostadsbolag. Med 27 073 lägenheter är det en av de största hyrevärdarna i Stockholm.

föräldrar vilar i sängen med bäbis
pexels

Stångåstaden

Stångåstaden ägs av Linköpings kommun och är det största bostadsbolaget i Linköping. Bolaget äger och förvaltar omkring 18 500 lägenheter, varav 4 200 är studentbostäder som förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB.

Hyreshus, balkonger, grodperspektiv, hyreshus, hyresgäster, balkonger, Hyresgästföreningen
Enkätfabriken

Svenska Bostadsfonden

Svenska Bostadsfonden som också benämns SBF Bostad är en privat hyrevärd . De förvaltar, äger cirka 2 800 lägenheter i Borgholm, Borås, Huskvarna, Hörby, Kalmar, Karlskrona, Laholm, Malmö, Osby, Skellefteå, Skövde, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad och Åstorp.

Bild av låga lägenhetshus
Jonathan Pettersson/Unsplash

Svenska Bostäder

Svenska bostäder är en allmännyttig hyresvärd som ägs av Stockholm Stad. Bolaget som är en av Sveriges största hyrevärdar äger och förvaltar 50 000 lägenheter i Stockholm.

Mötesplats

Telge Bostäder

Telge Bostöder är ett allmännyttigt bostadsföretag som ägs av Södertälje kommun. Bolaget som är Södertäljes största förvaltar cirka 9 500 bostäder varav 650 är radhus. Bostadsområdena finns i Södertälje, Järna, Mölnbo, Hölö och Enhörna.

bostadsområde_malmö

Victoria Park

Victoria Park är en privat hyrevärd som äger och förvaltar drygt 13 400 lägenheter. Sedan 2019 ägs bolaget av Vinovia som är ett av Europas största bolag.

Skålar och muggar på en hylla
Brooke Lark

Väsbyhem

Väsbyhem är en allmännyttig hyresvärd som ägs av Upplands Väsby kommun. AB Väsbyhem äger och förvaltar cirka 4 700 hyreslägenheter, både som radhus och lägenheter i flerfamiljshus.

Bilden visar ett sovrum
Ho Pak/Unsplash

Wallenstam

Wallenstam är en privata hyrevärd med ca 11 000 lägenheter främst i Stockholm och Göteborg. Bolaget både bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter.

hyreshus med gård
Mikael Malmborg

Willhem

Willhem är en privat hyresvärd med fastigheter i Borås, Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Malmö, Skövde, Stockholm, Trollhättan och Västerås. Totalt äger och förvaltar Willhem 26 500 hyresrätter.

Familj

Familjebostäder

Familjebostäder är ett allmännyttigt bostadsbolag. För närvarande finns drygt 19 000 bostäder i bolaget. Bostäderna finns över hela Stockholm, från Hässelby i nordväst till Farsta i Söder.