Bostadsområdet Brogården i Alingsås
Nils-Olof Larsson

Alingsåshem

Hyr du din lägenhet av Alingsåshem? Då ska du bli medlem hos oss på Hyresgäst­föreningen och ta del av våra fina medlemsförmåner. Hos oss kan du få hjälp med hyresförhandling, juridisk rådgivning och stöd i boendefrågor som rör hyresrätt.

Medlemskap ger inte bostad

Medlemskap i Hyresgäst­föreningen ökar din trygghet som hyresgäst men vi förmedlar inte bostäder. För att få bostad behöver du ställa dig i en bostadskö eller vända dig till en hyresvärd direkt med en ansökan.

Om Alingsåshem

Alingsåshem är ett allmännyttigt kommunalt bostadsbolag som äger och förvaltar drygt 3 400 hyresrätter. Alingsåshem är det största bostadbolaget i Alingsås.

Sök bostad hos Alingsåshem

Från att du fyllt 16 år kan du registrera dig i bostadskön på Alingsåshems hemsida och samla köpoäng. För att få en lägenhet behöver du vara 18 år, inte ha hyresskulder eller andra betydande skulder, ha goda boendereferenser och inga betalningsanmärkningar under de senaste 12 månaderna.

Förtur i bostadskön

Den sökande som har mest köpoäng blir erbjuden lägenheten. Samtidigt har Alingsåshem flera förtursystem för lägenheter. förturerna gäller särkilda lägenheter till personer över 65, ungdomslägenheter med tidsbegränsade kontrakt för personer under 25 år, samt särskilda förturer av medicinska eller åldersmässiga skäl. Förätas ett område med nybyggda lägenheter kan personer som bor i området ges förtur.