Kvällsbild på Jönköping
Jonathan Petersson/Unsplash

Riksbyggen

Här hittar du information om hyresvärden Riksbyggen och hur du söker bostad hos dem. Bor du redan hos Riksbyggen ska du bli medlem i Hyresgäst­föreningen. Som medlem får du större trygghet och mängder av rabatter.

Om Riksbyggen

Riksbyggen är en av Sveriges största fastighetsförvaltare för bostads- och hyresrätter. De är ett kooperativt företag vilket betyder att företaget styrs demokratiskt av sina medlemmar. Riksbyggen har fler än 100 000 hyreslägenheter runt om i Sverige.

Sök bostad hos Riksbyggen

Vill du bli hyresgäst i Riksbyggen kan du registrera dig i Riksbyggens egen bostadskö som du hittar på bolagets hemsida.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen

Hyr du din bostad i ett hus som förvaltas av Riksbyggen? Då ska du gå med i Hyresgäst­föreningen och ta del av alla våra förmånliga erbjudanden. Vi finns alltid vid din sida och kan hjälpa dig vid hyres­förhandlingar, ge hyresjuridisk rådgivning och stötta dig i boendefrågor som rör hyresrätt. Vi kan dessutom företräda dig i Hyresnämnden vid en eventuell tvist. Som medlem är du även med och bidrar till våra viktiga samarbeten med nattvandrare och olika grannsamverkansprojekt som ökar gemenskapen i ditt bostadsområde.

Ansök om medlemskap i Hyresgäst­föreningen idag och var med och påverka boendesituationen för både dig och dina grannar. Tillsammans skapar vi schyssta hyresvillkor för både dagens och morgondagens hyresgäster.

Medlemskap ger inte bostad

Medlemskap i Hyresgäst­föreningen ökar din trygghet som hyresgäst men vi förmedlar inte bostäder. För att få bostad behöver du ställa dig i en bostadskö eller vända dig till en hyresvärd direkt med en ansökan.