Bild över luleå hamn
Birgitta Gustafsson

Hyrorna klara för Lulebos hyresgäster

Hyresgäst­föreningen och allmännyttiga Lulebo har träffat en överenskommelse om nya hyror. Från och med den 1 juli 2022 höjs hyrorna med 19,50 kronor per kvadratmeter och år. Överenskommelsen innehåller även ett sidoavtal som innebär ytterligare en höjning med 2 kronor per kvadratmeter och år. Den totala hyreshöjningen blir 21,50 kronor per kvadratmeter och år.

- Förhandlingarna med Lulebo har varit konstruktiva och vi har haft en god dialog. Vi har gjort en bra överenskommelse om en rimlig höjning, för kostnadsökningar. Utöver detta har vi lagt extra fokus på underhåll, baserat på utfallet av Lulebos kundundersökning 2021, säger Johannah Malmin, förhandlare.

Sidoavtalet innebär att en del av månadshyran ska vara öronmärkt att användas för olika åtgärder. Det handlar bland annat om åtgärder för ökad trygghet och säkerhet i Lulebos bostadsområden, där bolaget exempelvis genomför låsbyten och ersätter befintlig belysning med fler och bättre belysningspunkter.

Lulebo har också planerat fasadmålning, byte av balkongräcken och loftgångar samt renovering av garage och carportar som genomförs i olika bostadsområden.

I förhandlingarna yrkade Lulebo ursprungligen på en höjning med 52,5 kronor per kvadratmeter och år, vilket motsvarar en höjning med 4,84 procent.