föräldrar vilar i sängen med bäbis
pexels

Stångåstaden

Hyr du din lägenhet av Stångåstaden? Då ska du bli medlem hos oss på Hyresgäst­föreningen och ta del av våra fina medlemsförmåner. Hos oss kan du få hjälp med hyresförhandling, juridisk rådgivning och stöd i boendefrågor som rör hyresrätt.

Medlemskap ger inte bostad

Medlemskap i Hyresgäst­föreningen ökar din trygghet som hyresgäst men vi förmedlar inte bostäder. För att få bostad behöver du ställa dig i en bostadskö eller vända dig till en hyresvärd direkt med en ansökan.

Om Stångåstaden

Stångåstaden ägs av Linköpings kommun och är det största bostadsbolaget i Linköping. Bolaget äger och förvaltar omkring 18 500 lägenheter, varav 4 200 är studentbostäder som förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Utöver bostäderna äger Stångåstaden ett nittiotal byggnader med kulturhistoriskt värde, varav de flesta ligger i stadsdelen Gamla Linköping och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Sök bostad hos Stångåstaden

För att söka lägenhet hos Stångåstaden behöver du registrera dig i Stångåstadens egen bostadskö som du hittar på bolagets hemsida. Varje ködag ger en poäng. För att inte falla ur kön behöver du som sökande vara aktiv och antingen kontakta Stångåstaden eller logga in på ”Mina sidor” minst en gång per år.