Vi - Hyresgästföreningen

Välkommen till en av Sveriges största folkrörelser! Vi är över en halv miljon medlemmar som tillsammans arbetar för att alla hyresgäster ska bo bra. Vi driver bostadsfrågor i både stort och smått - allt från omfattande lagförändringar till den lilla lekplatsen på gården som behöver rustas upp. Tillsammans gör vi skillnad, både för dagens och morgondagens hyresgäster.

Kraften i vår organisation

Kraften och engagemanget som finns i vår medlemsorganisation är fantastisk. Vi backar upp dig med juridisk rådgivning, förhandlar din hyra och ger dig verktygen att påverka där du bor. Unga killar spelar fotboll på multiarenanHär hittar du goda exempel från verkligheten och möter medlemmar som har förbättrat boendet för sig själva och för sina grannar, runt om i Sverige. Oavsett vilka frågor vi driver så är målet alltid detsamma - allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Så jobbar vi idag, precis som vi gjorde för 100 år sedan.

Vår historia

Den första hyresgästföreningen bildades i Nynäshamn 1915. Missnöjda hyresgäster, som
bodde i Telegrafverkets bostäder, hade fått nog och samlades till möte. De hade varken el eller vatten men desto mer råttor och annan ohyra. När hyresvärden vägrade göra något åt problemen beslöt de boende att gå samman och få till en förändring.

Där började vår resa men vad hände sen?  Det tar tid att berätta vår 100-åriga historia, så därför har vi tagit fram en film. Håll i hatten, här går det undan - "100 år på 3 minuter"

Vår historia finns även i en lägre filmversion och den hittar du här.

Framtiden formar vi tillsammans

Ett eget hem är en mänsklig rättighet och grunden till trygghet. För att vardagen och livet ska fungera behöver vi alla ha någonstans att bo. Det mest grundläggande är att kunna flytta hemifrån och inte behöva bo i andra- tredje- eller fjärdehand hos en kompis. Det är också rimligt att alla ska kunna flytta dit jobb och utbildning finns.

För att allt det här ska bli verklighet så  behöver det byggas mer - 200 000 nya hyresrätter fram till år 2025. Det är en svår nöt att knäcka men om vi alla gör något så finns lösningarna inom räckhåll. Vår vision - den framtid som vi  vill se - är ett tryggt boende där både människor och samhälle utvecklas. Det samhället skapar vi tillsammans.

Vill du också engagera dig där du bor, driva frågor på sociala medier eller påverka boendet på andra sätt? Ju fler vi är som engagerar oss desto större skillnad kommer vi att göra. Kom igen, nu kör vi!