Förhandling Hyresgäst­föreningen region Sydost
Mostphotos

Hyres­förhandlingarna 2024 i region Sydost

Nu börjar hyres­förhandlingarna för fler än 220 000 lägenheter i Östergötland, Småland, Öland och Blekinge. Förra året sänkte vi hyresvärdarnas krav med hela 200 miljoner kronor och nu står vi redo för årets omgång. Här kan du hitta den senaste informationen om hur vi rör oss framåt med hyres­förhandlingarna.

Förhandling Hyresgäst­föreningen region Sydost
Mostphotos

När det handlar om den årliga hyreshöjningen börjar det med att hyresvärden kommer till oss med ett krav. Efter det samlas vi för förhandling där hyresvärden får motiverar sitt krav på hyreshöjning. Vilka är vi som förhandlar? Jo det är både anställda och förtroendevalda på Hyresgäst­föreningen.

Vårt jobb med hyres­förhandlingar gör stor skillnad och vi hindrar hyresvärdarna från att höja hyran hur som helst. Du kan vara med och påverka förhandlingarna! Som medlem kan du bli förtroendevald och vara med och förhandla med din hyresvärd. Det är ju du som är expert på att bo just där du bor.

Tillsammans gör vi skillnad

Vi förhandlar hyran för de flesta hyresgästerna som bor i regionens 51 kommuner. Det gör vi för att vi hyresgäster tillsammans har större möjlighet att påverka och balansera hyresvärdarnas intresse.

Och vi gör det bra, vi sparar in stora summor åt hyresgästerna när man jämför vad hyresvärdarna ville ha i hyreshöjning jämfört med vad hyreshöjningen blev. Bli medlem du också - ju fler vi är desto starkare blir vi tillsammans.

Så går det i hyres­förhandlingarna där du bor

Här hittar du information om hyres­förhandlingarna där du bor, uppdelat efter kommun. Klicka på det län du bor i för att komma till listan med alla kommuner. De flesta hyres­förhandlingarna har inte börjat än, men så fort vi får ny information lägger vi upp den här.

Blekinge

Jönköpings län

Kalmar län

Kronoberg

Östergötland

Hyres­förhandlingar i Blekinge

Hyres­förhandlingar i Jönköpings län

Hyres­förhandlingar i Kalmar län

Hyres­förhandlingar i Kronoberg

• Alvesta: Arkadia Bostäder Kronoberg AB ville höja hyrorna med 12,5 %, hyreshöjningen blev 2,75 %
  • Alvesta: Mannebro Fastigheter ville höja hyrorna med 7 %, hyreshöjningen blev 5,5 %
  • Alvesta: Salen Bostäder ville höja hyrorna med 11 %, hyreshöjningen blev 5,5 %
  • Alvesta: JS Fastigheter ville höja hyrorna med 10 %, hyreshöjningen blev 4,7 %
  • Alvesta: Enviber AB ville höja hyrorna med 5 %, hyreshöjningen blev 4,5 %
  • Alvesta: AllboHus Fastighets AB ville höja hyrorna med 10 %, hyreshöjningen blev 5,5 % för lägenheter med varmhyra och 2,75 % för lägenheter med kallhyra.
  • Alvesta: Fastighetsägarna ville höja hyrorna med 10 %, hyreshöjningen blev 5,5 %
  • Lessebo: Fastighetsägarna vill höja hyrorna med 11 %
  • Lessebo: Lessebohus vill höja hyrorna med 10,1 %
  • Ljungby: Hyrorna klara i Ljungby
  • Ljungby: Smefast AB vill höja hyrorna med 12 %
  • Ljungby: Fastighetsägarna vill höja hyrorna med 11 %
  • Ljungby: Brickstone Förvaltnings AB vill höja hyrorna med 11 %
  • Ljungby: Ljungbybostäder AB vill höja hyrorna med 11 %
  • Tingsryd: Fastighetsägarna vill höja hyrorna med 11 %
  • Tingsryd: Tingsrydsbostäder ville höja hyrorna med 7,8 %, hyreshöjningen blev 4,99 % för lägenheter med varmhyra, 3,5 % för lägenheter med kallhyra och 3,49 procent för lägenheter med presumtionshyra.
  • Växjö: Fastighetsägarna vill höja hyrorna med 11 %
  • Växjö: Victoriahem vill höja hyrorna med 11 %
  • Växjö: SBB vill höja hyrorna med 13,94 %
  • Växjö: Neobo vill höja hyrorna med 13,94 %
  • Växjö: Studentbostäder vill höja hyrorna med 6,95 %
  • Växjö: Famera vill höja hyrorna med 7 %
  • Växjö: Heimstaden vill höja hyrorna med 11 %
  • Växjö: K2A/Resinova vill höja hyrorna (inget yrkande ännu)
  • Växjö: Vidingehem vill höja hyrorna (inget yrkande ännu)
  • Älmhult: Älmhultsbostäder ville höja hyrorna med 11 %, nu är de nya hyrorna klara i en tvåårsöverenskommelse.
    Den 1 april 2024 höjs hyrorna med 70 kronor per kvadratmeter och år för lägenheter med varmhyra, 60 kronor per kvadratmeter och år för de lägenheter som har IMD (individuell mätning) och 35 kronor per kvadratmeter och år för nybyggda lägenheter med presumtionshyra. Det finns ett maxtak som innebär att en hyra höjs som mest med 570 kronor per månad.
    Den 1 april 2025 höjs hyrorna med 4,6 % för alla lägenheter utom de nybyggda med presumtionshyra, som får en hyreshöjning på 2,3 %

Hyres­förhandlingar i Östergötland

Så gick det i hyres­förhandlingarna 2023