Nya hyror i Ljungby
Mostphotos

Nya hyror i Ljungby

Hyres­förhandlingarna i Ljungby är klara mellan Hyresgäst­föreningen och Ljungbybostäder, Heimstaden, Fastighetsägarna, Smefast och Brickstone Förvaltnings AB. Majoriteten av hyrorna höjs med 5,1 procent och de nya hyrorna börjar gälla från den första januari 2024. I början av förhandlingarna krävde fastighetsägarna hyreshöjningar på 11 – 12 procent, vilket Hyresgäst­föreningen inte tyckte var rimligt.

- Att komma med krav på tvåsiffriga hyreshöjningar är helt orimligt. Väldigt många hyresgäster skulle inte klara av att bo kvar om hyrorna höjdes så mycket, det är helt enkelt inte hållbart, säger Mariana af Klinteberg, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Förhandlingarna om de nya hyrorna för 2024 i Ljungby är klara mellan Hyresgäst­föreningen och flera fastighetsägare på orten. De flesta hyreshöjningarna hamnar på samma nivå, även om det är skillnad för de som har varmhyra och de som har kallhyra. De som har en så kallad presumtionshyra, en särskild hyra som många nybyggda lägenheter har, får samma hyreshöjning som lägenheter med kallhyra.

Så här ser hyreshöjningarna för 2024 ut

Ljungbybostäder

Fastighetsägarna

Smefast
Yrkande: 12 procent

Brickstone Förvaltning

Heimstaden
Varmhyra: 4,9 procent

För majoriteten av Heimstadens hyresgäster höjs hyran med 4,9 procent. Undantaget är de lägenheter som redan har en hyra som är högre än 1 530 kronor per kvadratmeter, för dem höjs hyran med 2,76 procent.

- Den ekonomiska situationen är svår för alla, inte minst för hyresgästerna, men även för fastighetsägarna. Det kan inte bara vara hyresgästerna som får stå för hyresnotan när kostnaderna ökar, det måste finnas en balans, säger Mariana af Klinteberg.