tre personer vid bord en medarbetare skakar hand

Så förhandlar vi din hyra

Undrar du hur en hyresförhandling egentligen går till? Då har du kommit rätt! För på den här sidan går vi igenom en hyresförhandling - steg för steg. Dessutom kan du läsa om annat som är bra att veta om just hyres­förhandlingar.

Men låt oss ta det från början. En av Hyresgäst­föreningens viktigaste uppgifter är att alla hyresgäster har ett bra boende till en rimlig kostnad. Och det är just därför vi varje år förhandlar hyror åt tre miljoner hyresgäster. Nästa alla hyres­förhandlingar görs på lokal nivå av våra förhandlare och förtroendevalda.

Hur förhandlas hyran?

1. Först meddelar fastighetsägarna hur många procent de vill höja hyran med.
  2. Utifrån fastighetsägarna krav tar Hyresgäst­föreningen fram ett motkrav, det vill säga hur många procent som vi tycker är rimligt att ska hyran höjas.
  3. Sen sätter vi oss ner med fastighetsägarna och förhandlar tills vi har kommit överens om hur många procent som hyran ska höjas med.

När är hyres­förhandlingarna?

Hyres­förhandlingarna börjar i september och pågår några månader in på det nya året. Hur lång tid det tar innan hyres­förhandlingarna är klara beror helt och hållet på hur snabbt vi kommer överens. Ibland går det fort att komma överens, ibland tar det längre tid. Men målet är att det aldrig ska ta längre än 90 dagar. Under 2023 tog det dock ovanligt långt tid innan hyres­förhandlingarna var klara. Det berodde på att fastighetsägarna ville att hyrorna skulle höjas ovanligt mycket.

Vilka hyresförhandlar vi mot?

Vi hyresförhandlar mot både privata och allmännytttiga fastighetsägare. I hyres­förhandlingar med privata fastighetsägare ser vi till att din hyra inte blir högre än i andra, liknande hyreslägenheter. När vi hyresförhandlar med allmännyttiga bolag (hyresrätter som ägs av kommuner) kollar vi att deras kostnader är rimliga. Dessutom kollar vi så att de använder pengarna från hyrorna på bästa möjliga sätt.

Hur vet du om vi hyresförhandlar för dig?

Kontakta oss så hjälper vi dig att kolla upp vad som gäller där du bor.

Vad händer om man inte kommer överens i en hyresförhandling?

Om hyresvärden och Hyresgäst­föreningen inte kommer överens i en hyresförhandling kan någon av oss välja att avbryta förhandlingen. Det kallas för strandning. Att stranda en hyresförhandling är normalt sett inte något man vill göra, men ibland står vi för långt ifrån varandra och kan inte komma överens. Här kan du läsa mer om vad som händer när en hyresförhandling strandar.