Karlskronahem strandar årets hyresförhandling med Hyresgäst­föreningen

Strandade hyres­förhandlingar i Karlskrona

Förhandlingarna om årets hyreshöjning mellan Karlskronahem och Hyresgäst­föreningen avbryts eftersom parterna inte kan komma överens. Ärendet hamnar nu i Hyresmarknadskommittén (HMK).

Karlskronahem och Hyresgäst­föreningen har efter förhandlingar inte lyckats komma överens om årets hyreshöjning. Karlskronahem har nu valt att stranda förhandlingen och lämna ärendet vidare till HMK, som tar hand om tvister mellan kommunala bostadsbolag som Karlskronahem och Hyresgäst­föreningen.

- Det är tråkigt att vi inte kan komma överens, men samtidigt kan vi inte gå med på vad som helst. Vi hyresgäster måste ha råd att bo här också, säger Roger Svanberg, ordförande Hyresgäst­föreningens förhandlingsdelegation Karlskronahem.

Hyresgästerna som bor hos Karlskronahem måste nu vänta på besked från HMK. Om HMK anser att parterna inte har gjort allt de kan för att komma överens kan de välja att skicka tillbaka ärendet. Karlskronahem och Hyresgäst­föreningen måste i sådana fall sätta sig vid förhandlingsbordet igen.

Roger Svanberg berättar att parterna stått långt ifrån varandra och att Karlskronahem från början yrkade på en hyreshöjning på 10,6 procent. Under förhandlingens gång har man närmat sig varandra, men inte tillräckligt mycket för att komma överens.

- Vi kan aldrig gå med på en så hög höjning, många av mina grannar skulle inte klara av det. De skulle inte kunna bo kvar. Jag förstår så klart att Karlskronahem har fått ökade kostnader, men det har vi hyresgäster också fått och många har drabbats oerhört hårt de senaste två åren. Det kan inte bara vara vi hyresgäster som betalar när det går dåligt, säger Roger Svanberg.