Hyreshöjningen klar för Karlskronahems hyresgäster

Hyreshöjning för Karlskronahems hyresgäster

Hyresgäst­föreningen och AB Karlskronahem kunde inte komma överens om årets hyreshöjning. Förhandlingen lämnades över till Hyresmarknadskommittén (HMK) som nu har fattat ett beslut. Från den 1 januari 2024 höjs hyrorna med 5,5 procent. Från början ville bolaget höja hyran med 10,6 procent.

- Jag förstår såklart att Karlskronahem har fått ökade kostnader, men det har hyresgästerna också. Vi hade så klart gärna sett en lägre höjning ändå men vi rätter oss efter HMK:s beslut, säger Johan Olofsson, gruppchef Hyresgäst­föreningen region Sydost.

När Karlskronahem och Hyresgäst­föreningen, som startade förhandlingarna innan jul, inte kunde komma överens om årets hyreshöjning valde bolaget att stranda förhandlingarna och ärendet lämnades vidare till HMK. När ett kommunalt bolag som AB Karlskronahem och Hyresgäst­föreningen inte kommer överens i hyres­förhandlingarna, kan ärendet lämnas vidare till HMK som tar beslut som oberoende part. Nu har beslutet kommit om årets hyreshöjning för hyresgästerna hos Karlskronahem.

I genomsnitt höjs hyrorna med 5,5 procent. För lägenheter med presumtionshyra höjs hyran med 3,3 procent. Presumtionshyra är en särskild hyra som nybyggda lägenheter ofta har och som ligger högre än vanliga hyror. Lägenheter i fastigheten Nordström som hade inflyttning efter sommaren 2023 får inte någon hyreshöjning.

Hyreshöjningen gäller från den 1 januari 2024. Det innebär att hyresgästerna måste betala en retroaktiv höjning för de månader som redan passerat. Den delen delas upp på tre månadshyror för att underlätta för hyresgästerna.

- En retroaktiv höjning är aldrig rolig, det påverkar många och särskilt de som har lite pengar att röra sig med. Vi strävar alltid efter en lokal överenskommelse där vi värnar om förhandlingssystemet, säger Johan Olofsson.