kollegor arbetar tillsammans framför dator

Vad händer om hyresförhandlingen strandar

Ibland kommer man inte överens – det kan gälla även vid en hyresförhandling. Men vad händer egentligen då? Och vad behöver du som hyresgäst tänka på när din hyresförhandling avbryts? Här försöker vi svara på dina frågor om strandade hyres­förhandlingar.

Vad händer när en förhandling strandar?

Ibland kommer vi inte överens med hyresvärdarna om hur stor en hyreshöjning ska bli. Då avbryts förhandlingen, det kallas för att förhandlingen strandar. Det är förstås någonting vi helst vill undvika, men ibland tycker vi och hyresvärdarna alldeles för olika om hur mycket hyras ska höjas. Då har vi inget annat val än att avbryta hyresförhandlingen. Vad som händer när vi inte kommer överens i en hyresförhandling beror på vilken sorts hyresvärd du har:

• Om du hyr av ett privat bostadsbolag kan förhandlingen hamna i hyresnämnden.
  • Om du hyr lägenhet av ett allmännyttigt bolag (som ägs av kommunen) hamnar förhandlingen i stället i Hyresmarknadskommittén.

Oberoende skiljeman kan lösa tvisten

Om vi inte kan komma överens inom tre månader, kan någon av parterna vända sig till Hyresnämnden. Hyresnämnden väljer då en skiljeman. En skiljeman är en person som känner till hyresreglerna och marknaden. En skiljeman har inte någon koppling till parterna. Deras jobb är att lösa tvisten mellan oss och hyresvärden, genom att bestämma om hur mycket hyrorna ska höjas. De ska fatta ett beslut inom sex veckor efter att de har blivit valda.

Vad händer i hyresnämnden och Hyresmarknads­kommittén?

När frågan om hyreshöjningen hamnar hos hyresnämnden eller Hyres­marknads­kommittén bestämmer de vad den nya hyran ska bli. Dock brukar det ta ganska lång tid. I Hyresmarknads­kommittén kan det ta några månader och i hyresnämnden tar det ibland flera år. Hyresmarknads­kommittén jobbar bara med årliga hyreshöjningar medan hyresnämnden också tar hand om andra typer av hyresändringar, till exempel i samband med renoveringar.

Har du fått högre hyra trots att förhandlingen inte är klar?

Åh nej, din hyresvärd har skickat ut en betalningsavi med en högre hyra, trots att hyresförhandlingen har avbrutits och inte är klar. Du har alltså fått en så kallad direktaviserad hyra. Det händer att hyresvärdar gör så, men oroa dig inte.

Nu har du två val:

1. Du går inte med på hyreshöjningen. Fortsätt i så fall betala din gamla hyra. Hyresförhandlingen kommer fortsätta, och troligtvis gå vidare till hyresnämnden eller Hyresmarknadskommittén.
  2. Du går med på hyreshöjningen. Betala i så fall den nya hyran, och hyresförhandlingen är klar.

Är du är osäker på om din hyra är förhandlad eller inte? Vi hjälper dig gärna att se vad som gäller. Välkommen att kontakta oss.

Så här gör du för att fortsätta betala din gamla hyra

Om du har fått en ny och högre hyra som Hyresgäst­föreningen inte har godkänt kan du fortsätta att betala din gamla hyra tills vidare.

Om du brukar betala din hyra via autogiro:

1. Kontakta din bank och säg upp autogirot för hyran så den nya hyran inte dras från ditt konto.
  2. Betala in din vanliga hyra till hyresvärdens plus- eller bankgiro.
  3. Skriv ditt personnummer, namn och adress som referens på betalningen.

Om du brukar betala via e-faktura:

1. Skriv in rätt belopp (den senast överenskomna, "gamla", hyran).
    Låt OCR-numret stå kvar.
  2. Skriv in ditt namn och vilken lägenhet betalningen gäller i meddelandefältet.

Om du brukar betala via din internetbank eller använder en tom avi:

1. Fyll i rätt mottagare (samma plus- eller bankgiro som tidigare).
  2. Skriv in rätt belopp (den senast överenskomna, "gamla", hyran).
  3. Ange vilken månad och lägenhet betalningen gäller.

Du riskerar inte att bli uppsagd om du fortsätter betala den gamla hyran

Så länge du fortsätter att betala din gamla hyra kommer du inte bli uppsagd och behöva flytta från din lägenhet. Du kommer inte heller få en betalnings­anmärkning. Men du kan behöva betala höjningen i efterhand.

EN familj äter middag i ett kök.

Vad händer om du måste betala hyreshöjningen i efterhand?

Har du hört talas om retroaktiv hyra? Det är när du måste betala hyres­höjningen för flera månader i efterskott. Om du till exempel får en hyreshöjning på 1 000 kronor i januari men hyres­förhandlingen inte blir klar förrän i augusti, kan du behöva betala 8 000 kronor (1 000 x 8) på en och samma gång.

Tyvärr finns det alltid en risk att detta händer när hyres­förhandlingar drar ut på tiden. Det kan därför vara en bra idé att lägga undan lite pengar varje månad, så att du är förberedd om du måste betala för din hyreshöjning i efterhand.