En man och en kvinna sitter vid ett bord och läser på ett papper.

Vill du delta i hyres­förhandlingar?

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du vara med och påverka hyres­förhandlingarna. Det är trots allt du som har bäst koll på ditt boende, och därför är ditt deltagande extra betydelsefullt. Här kan du läsa mer om hur du gör för att delta i hyres­förhandlingarna där du bor.

Varför ska du delta i hyres­förhandlingar?

Du är experten på ditt boende. Våra förhandlare är experter på att hyresförhandla. När vi slår ihop våra kunskaper och erfarenheter kan vi tillsammans se till att din och dina grannars hyror inte höjs mer än vad som är nödvändigt.

Det här behöver du göra för att delta i hyres­förhandlingar:

1. Bli medlem i Hyresgäst­föreningen
  2. Bli invald i en förhandlingsdelegation
  3. Bo i det bostadsbolag som hyresförhandlingen gäller

Gå på årsmöte och bli vald

När du har blivit medlem hos Hyresgäst­föreningen behöver du bli invald i en förhandlingsdelegation. Hur blir du det då? Jo, genom att gå på din förenings årsmöte.

Vad händer sen?

Vad som händer när du har blivit invald i en förhandlingsdelegation beror på om du bor i en allmännyttig hyresrätt eller i en privat. I hyres­förhandlingar med allmännyttiga hyresvärdar deltar förhandlaren och tre förtroendevalda. I hyres­förhandlingar med privata hyresvärdar finns det ett förhandlingsråd som består av förtroendevalda som antingen är med på hyres­förhandlingarna eller inför dem. Det skiljer sig dock beroende på var i landet du bor.