Nya hyror för 1 399 hyresgäster i Karlshamn och Olofström

Hyrorna höjs för 1 399 lägenheter i Karlshamn och Olofström

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Fastighetsägarna Syd i Karlshamn och Olofström är klara. I Karlshamn höjs hyrorna för lägenheter med varmhyra med 5,9 procent och i Olofström höjs de med 3,1 procent. De nya hyrorna i båda orterna börjar gälla från den 1 maj 2024. Fastighetsägarna ville från början höja hyrorna med 10 – 11 procent.

- Det har varit tuffa förhandlingar, som i tidigare hyres­förhandlingar märker man av att det är ett svårt ekonomiskt läge i samhället. Bolagen har fått ökade kostnader och många hyresgäster har fått se sin ekonomi försämras de senaste två åren. Att komma med krav på hyreshöjningar som är så höga som 10 – 11 procent i det här läget, är minst sagt orimligt, säger David Broo, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Efter förhandlingar har Hyresgäst­föreningen och Fastighetsägarna Syd kommit överens om den årliga hyreshöjningen. Fastighetsägarna representerar flera privata hyresvärdar och höjningen gäller för hyresgästerna i 1 399 lägenheter i Karlshamn och Olofström. De nya hyrorna börjar gälla den 1 maj 2024.

Så här blir hyreshöjningen 2024

Karlshamn

• För lägenheter med varmhyra höjs hyrorna med 5,9 procent.
  • För lägenheter med kallhyra höjs hyrorna med 3,95 procent.
  • För vissa nybyggda lägenheter med presumtionshyra och investerings­stöd höjs hyrorna med 5,1 procent.

Olofström

• För lägenheter med varmhyra höjs hyrorna med 3,1 procent.

- Genom att förhandla lokalt har vi kunnat undvika att det blir några retroaktiva hyreshöjningar, vilket är bra eftersom det är något som påverkar många hyresgäster, säger David Broo.