Ronnebyhus höjer hyrorna  med 5,45 procent
Ronnebyhus höjer hyrorna med 5,45 procent

Hyreshöjningen klar hos Ronnebyhus

Hyres­förhandlingarna mellan AB Ronnebyhus och Hyresgäst­föreningen är klara. Parterna kunde inte komma överens och ärendet gick därför vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK), som nu har fattat ett beslut om årets hyreshöjning. Från och med den första januari 2024 höjs hyrorna för majoriteten av Ronnebys hyresgäster med 5,45 procent.

Ronnebyhus och Hyresgäst­föreningen lyckades inte komma överens om nivån på årets hyreshöjning. Eftersom parterna ansåg att de stod för långt ifrån varandra för att kunna hitta en lösning gick ärendet vidare till HMK. Till HMK lämnas ärenden där Hyresgäst­föreningen och kommunalt ägda bostadsbolag som Ronnebyhus inte kan komma överens. HMK har nu fattat ett beslut och hyrorna höjs från den första januari 2024, vilket innebär att det blir en retroaktiv hyreshöjning.

- Vi rättar oss efter HMK:s beslut, men jag har full förståelse för att det är en kännbar hyreshöjning för många hyresgäster. Vi ser så klart alltid helst en lokal överenskommelse, men den här gången stod vi helt enkelt för långt ifrån varandra för att kunna komma överens, säger David Broo, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Efter beslutet från HMK kom Hyresgäst­föreningen och Ronnebyhus överens om att lägga till en differentiering i höjningen, och anpassa nivån efter lägenhetstyp. Från och med den första januari 2024 höjs hyrorna därför på följande sätt:

  • För lägenheter med varmhyra höjs hyran med 5,45 procent.
  • För lägenheter med presumtionshyra (nybyggda lägenheter) höjs hyran med 3,34 procent
  • För lägenheter med kallhyra höjs hyran med 2,73 procent.
  • För lägenheter med presumtions- och kallhyra höjs hyran med 1,67 procent.

- Det är aldrig roligt med retroaktiva hyreshöjningar, där hade jag gärna sett ett annat beslut från HMK, det är något som är väldigt jobbigt för många hyresgäster. Jag tycker däremot att det var föredömligt av bolaget att de gick på att differentiera hyrorna, trots att de inte hade behövt det. Det visar på att man tar hänsyn till sina hyresgäster, säger David Broo.