Willhem i Jönköping höjer hyrorna med 5,4 procent

Höjd hyra för 900 lägenheter i Jönköping

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Willhem i Jönköping är nu klara. Cirka 900 lägenheter får en hyreshöjning på 5,4 procent, bolaget hade yrkat på en hyreshöjning på 12 procent från början. De nya hyrorna börjar gälla från den första april 2024.

- Årets hyres­förhandlingar har varit tuffa, det ekonomiska läget påverkar både bostadsbolaget och hyresgästerna. Vi befinner oss mitt i en levnadskostnadskris, där många hyresgäster har svårt att klara av sin ekonomi. Varje kostnadsökning blir kännbar eller till och med ohanterlig. En höjning på 12 procent, som Willhem ville ha från början, är definitivt ohanterlig. För mig är det oerhört viktigt att hyresgästernas situation beaktas i förhandlingarna, säger Angelica Karlsson, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Efter förhandlingar mellan Hyresgäst­föreningen och Willhem i Jönköping har parterna nu kommit överens om årets hyreshöjning. För majoriteten av lägenheterna, som har varmhyra, höjs hyran med 5,4 procent och för de lägenheter som har kallhyra höjs hyran med 3,8 procent. De nya hyrorna börjar gälla den första april 2024.

- Det är ett svårt läge för både bolaget och hyresgästerna, alla har fått ökade kostnader och det märks tydligt vid förhandlingsbordet. Vi har ändå lyckats komma till en lokal överenskommelse, vilket är positivt, säger Angelica Karlsson.

Det är dock inte alla av Willhems lägenheter i Jönköping som berörs av förhandlingsöverenskommelsen. Flera av bolagets fastigheter saknar en så kallad förhandlingsordning, ett avtal som krävs för att bolaget och Hyresgäst­föreningen ska kunna förhandla om hyrorna. När det inte finns någon förhandlingsordning för en fastighet innebär det att förhandlingen sker direkt mellan hyresvärden och hyresgästen. Hyresgästen får med andra ord inte stöd via kollektiva förhandlingar, utan får sköta det själv.

- Det innebär så klart en viss osäkerhet, det finns en trygghet i att ha en stor organisation bakom sig och att inte stå ensam. Vi ger så klart råd och stöd till våra medlemmar, men kan inte hjälpa övriga hyresgäster. Det är många studenter som bor i bolagets lägenheter där det saknas en förhandlingsordning och jag är inte alls säker på att majoriteten känner till detta, säger Angelica Karlsson.