Färdiga hyres­förhandlingar i Jönköping mellan Fastighetsägarna GFR och Hyresgäst­föreningen

Nya hyror för cirka 5 000 lägenheter i Jönköping

Hyres­förhandlingarna mellan Fastighetsägarna GFR i Jönköping och Hyresgäst­föreningen är klara och årets hyreshöjning blir i genomsnitt 5,2–5,3 procent. Fastighetsägarna GFR representerar en rad privata hyresvärdar i Jönköping, och yrkade på en höjning med 12 procent. Totalt berörs cirka 5 000 lägenheter av hyreshöjningen.

- Det har varit tuffa förhandlingar och vi har inte varit överens om hur stor vikt som ska läggas på olika delar. Jag förstår så klart att kostnader för bolagen har ökat, men samtidigt måste man också ta hänsyn till hyresgästernas svåra ekonomiska situation. En tvåsiffrig hyreshöjning skulle vara katastrofal för väldigt många hyresgäster och det är helt enkelt inte rimligt, säger Angelica Karlsson, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Fastighetsägarna GFR representerar flera hyresvärdar i Jönköping och sköter deras årliga hyresförhandling med Hyresgäst­föreningen. Efter att förhandlingarna är klara höjs hyrorna för cirka 5 000 lägenheter i Jönköping, bland annat för hyresgästerna till Riksbyggen/Unobo, HSB Gambrinus, CA Fastigheter och M2 Gruppen. De nya hyrorna börjar gälla från den första januari 2024 för majoriteten av lägenheterna. Undantaget är Riksbyggen/Unobos lägenheter och de lägenheter som vanligtvis har en höjning i april där hyrorna höjs först den första april 2024.

Eftersom det handlar om hyror för många olika hyresvärdar finns det flera typer av lägenheter som får olika höjningar.

Så här blir de nya hyrorna 2024

• Lägenheter med varmhyra inom bruksvärdet: hyran höjs med 5,5 procent.
    • Undantag för lägenheter med en normhyra på över 1 600 kronor per kvadratmeter och år (ofta totalrenoverade lägenheter): hyran höjs med 4,9 procent.
  • Lägenheter med kallhyra: hyran höjs med 3,8 procent.
  • Lägenheter med presumtionshyra utan investerings­stöd: hyran höjs med 3,4 procent.
  • Lägenheter med presumtionshyra med investerings­stöd och individuell mätning på vatten: hyran höjs med 5,3 procent.
  • Lägenheter där hushållselen ingår i hyran: hyran höjs med 5,8 procent.

- Det märks tydligt att den sämre ekonomin påverkar alla när vi förhandlar om hyrorna. Det blir hårda förhandlingar och det är svårt att hitta en gemensam syn på vad som är viktigast. Vi representerar alla hyresgäster som bor hos dessa hyresvärdar och det är vårt uppdrag att se till man tar hänsyn till dem också, och inte bara till bolagens ekonomi. Man får inte glömma bort att det faktisk är människor som förväntas kunna betala de höga höjningar man kräver, säger Angelica Karlsson.