Nybro Bostads AB och Hyresgäst­föreningen överens om årets hyreshöjning

Nya hyror för hyresgästerna till Nybro Bostads AB

Nybro Bostads AB och Hyresgäst­föreningen är färdiga med årets hyres­förhandlingar och har kommit överens om vilka nya hyror som ska gälla för hyresgästerna från och med den 1 januari 2024. David Broo, förhandlare på Hyresgäst­föreningen, berättar att det är en unik överenskommelse.

Hyres­förhandlingarna om årets hyreshöjning mellan Nybro Bostads AB i Nybro och Hyresgäst­föreningen är klar och parterna har kommit överens.

- Vi befinner oss i ett ekonomiskt svårt läge som drabbar både hyresgäster och bolag. Det är andra året i rad med kraftigt stigande kostnader och många hyresgäster har redan nått gränsen för vad de klarar av att betala. Jag har förståelse för att även bolagets kostnader har ökat och i förhandlingarna har vi diskuterat olika lösningar för att kunna balansera de båda behoven, säger David Broo.

Efter förhandlingar har Nybro Bostads AB och Hyresgäst­föreningen kommit till en unik överenskommelse för årets hyreshöjning. Från den första januari 2024 får alla lägenheter en hyreshöjning beroende på lägenhetstyp.

Alla bolagets lägenheter har delats in i tre olika grupper. Höjningen blir mellan 240 – 539 kronor per månad, beroende på vilken grupp som lägenheten tillhör och hur stor lägenheten är.

- Jag förstår om höjningen kan verka krånglig, men alla hyresgäster får information från NBAB om vad som gäller för just deras lägenhet. På det här sättet har vi kunnat hålla nere hyreshöjningarna. Det krävdes lite extra arbete både från oss och bolaget, men det är det värt, säger David Broo.