Hyrorna klara för majoriteten av hyresgästerna i Norrköping och Söderköping

Hyrorna klara i Norrköping och Söderköping

Förhandlingarna om årets hyreshöjning för majoriteten av hyresgästerna i Norrköping och Söderköping är nu klara. Hyresgäst­föreningen har förhandlat med flera olika hyresvärdar på de båda orterna. För de flesta hyresgästerna innebär det en hyreshöjning på 5,3 procent. Kraven på höjningar i början av förhandlingarna har legat runt 11 procent.

- En tvåsiffrig hyreshöjning är helt orimligt att kräva. Många hyresgäster har drabbats hårt av det ekonomiska läget och har svårt att klara av sin vardagsekonomi. Vi förstår så klart att det har varit stora kostnadsökningar för hyresvärdarna också, men många hyresgäster skulle inte ha råd att bo kvar om hyrorna höjdes så mycket, säger Natalie Celik, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Förhandlingarna om de nya hyrorna för 2024 mellan Hyresgäst­föreningen och flera hyresvärdar i Norrköping och Söderköping är klara. De flesta hyreshöjningarna hamnar på samma nivå, även om det är skillnad för de som har en så kallad presumtionshyra. Presumtionshyra är en hyra som många nybyggda lägenheter har.

- Den ekonomiska situationen de senaste två åren har varit tuff, det märks tydligt hos både medlemmar till oss och när vi förhandlar om hyrorna. Vi lyfter alltid vikten av att ta hänsyn till hyresgästernas ekonomiska situation i förhandlingarna, men vi har lite olika syn på hur tungt det ska väga, säger Malek Malke, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Förra året togs en ny nationell förhandlingsmodell fram av parterna på hyresmarknaden. Sveriges Allmännytta, Hyresgäst­föreningen och Fastighetsägarna enades i en trepartsöverenskommelse. Modellen tydliggör vad som ska ingå i en förhandling och har använts även i år. Till skillnad från tidigare utgår man från förhandlingsunderlag från tre år bakåt i tiden, denna förhandlingsomgång blir det med andra ord åren 2021 – 2023. Tanken är att detta ska ge en utjämnande effekt på hyreshöjningarna i jämförelse med den ekonomiska utvecklingen och att man på så vis ska undvika chockhöjningar under år med stora kostnadsökningar.

Så här ser hyreshöjningarna för 2024 ut

Hyresbolag

Yrkande

Hyreshöjning