VBAB höja hyrorna med  5,3 procent
VBAB höja hyrorna med 5,3 procent

Nya hyror hos VBAB

Förhandlingarna om årets hyreshöjning mellan Hyresgäst­föreningen och Västerviks Bostads AB (VBAB) är nu klara. Från den första mars 2024 höjs hyrorna för cirka 2 900 lägenheter med 5,3 procent. För en exempellägenhet på 77 kvadratmeter innebär det en hyreshöjning på 385 kronor i månaden.

- Det är ett tufft läge att förhandla i, den sämre ekonomin påverkar alla. VBAB har fått ökade kostnader, vilket jag förstår. Hyresgästerna har dock också fått ökade kostnader och för många har deras vardagsekonomi försämrats. En hyreshöjning får stor påverkan och det är viktigt att det tas hänsyn till hyresgästernas situation i förhandlingarna, säger Karl Stolpstedt, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Det har varit snabba förhandlingar mellan Hyresgäst­föreningen och VBAB och parterna har nu kommit överens om årets hyreshöjning för cirka 2 900 lägenheter i Västervik. I början av förhandlingarna ville VBAB höja hyrorna med 8,7 procent, men efter förhandlingar har man kommit överens om en höjning på 5,3 procent. De nya hyrorna börjar gälla från den första mars 2024.

- Vi har båda ansträngt oss för att kunna komma till en lokal överenskommelse och att förhandlingarna blir klara snabbt innebär också att vi slipper några retroaktiva höjningar, något som vi gärna vill undvika, säger Karl Stolpstedt.

Den årliga hyresförhandlingen utgår ifrån treparts­överenskommelsen som är en överenskommelse mellan parterna på hyresmarknaden, Hyresgäst­föreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta. Treparts­överenskommelsen började gälla 2022 och tydliggör hur en hyresförhandling ska gå till och vilka faktorer som ska tas med i förhandlingen.