Neobo i Motala höjer hyrorna med 4,8 procent

Hyrorna höjs hos Neobo i Motala

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Neobo Motala AB är klara. Bolagets cirka 500 lägenheter får en hyreshöjning på 4,8 procent. De nya hyrorna börjar gälla från den första januari 2024, vilket innebär att det blir en retroaktiv höjning.

- Det har varit tuffa förhandlingar, det svåra ekonomiska läget i samhället syns också i hyres­förhandlingarna. Neobo har fått ökade kostnader och hyresgästernas ekonomi har påverkats oerhört mycket de senaste två åren. Många hyresgäster har varit tvungna att göra förändringar och anpassa sin vardag på grund av ekonomin och flera har fått se sina marginaler krympa till nästan ingenting. Det är viktigt att man har med sig det tycker jag, säger Karen Cornell, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Efter förhandlingar har Hyresgäst­föreningen och Neobo Motala AB kommit överens om den årliga hyreshöjningen. Höjningen gäller för hyresgästerna som bor i bolagets cirka 500 lägenheter i Motala. Från och med den första januari 2024 höjs hyrorna med 4,8 procent. Det innebär att hyresgästerna måste betala en retroaktiv höjning för de månader som redan passerat. Neobo Motala AB och Hyresgäst­föreningen har kommit överens om att den retroaktiva betalningen ska delas upp på tre månadshyror för att underlätta för hyresgästerna. Det finns även möjlighet för en personlig anpassning för den som behöver, som då kan kontakta bolaget.

- En retroaktiv höjning är aldrig kul, det påverkar många och särskilt de som har lite pengar att röra sig med. Anledningen till att vi ändå gick med på den retroaktiva höjningen är att vi på så sätt kunde få ner själva hyreshöjningen i stället. Det innebär att hyreshöjningen blir lägre än den kunde ha blivit och hyresgästerna får betala mindre i längden, även om just den retroaktiva höjningen är tuff, säger Karen Cornell.