Text från TT
Mostphoto

Hyresförhandlingen med Jönköpings Bygginvest AB är klar

Hyresgäst­föreningen och Jönköpings Bygginvest AB har gjort en tvåårsöverenskommelse om hyreshöjningen för närmare 2 500 lägenheter i Jönköping. Från och med första februari 2024 blir hyreshöjningen 4,95 procent.

Efter konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgäst­föreningen och Jönköpings Bygginvest AB nått en överenskommelse om hyror för 2024 och 2025. Det är cirka 2 500 lägenheter i Jönköping som berörs av överenskommelsen.

- Trots knepigt förhandlingsläge med den svåra ekonomiska situationen vi befinner oss i rent generellt, har vi haft en bra kommunikation. Bolaget har visat förhandlingsvilja och bevisat att de värnar om både hyresgäster och en lokal överenskommelse, säger Angelica Karlsson, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Överenskommelsen är på två år och innebär en hyreshöjning:

• Från första februari 2024, 4,95 %
  • Från första februari 2025, 4,50 %

Årets förhandlingsläge är, likt fjolårets, unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

För mer information samt intervjuförfrågningar, kontakta:

Angelica Karlsson, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region Sydost
E-post: angelica.karlsson@hyresgastforeningen.se