Victoriahem i Karlskrona höjer hyrorna med 5,45 procent

Färdiga hyres­förhandlingar med Victoriahem

Förhandlingen om årets hyreshöjning mellan Hyresgäst­föreningen och Victoriahem i Karlskrona är färdig. Hyrorna för Victoriahems cirka 1 200 lägenheter höjs med 5,45 procent den första mars 2024.

- Det har över lag varit tuffa förhandlingar i år, det ekonomiskt svåra läget för både bolag och hyresgäster gör att det blir svårt att komma överens. Victoriahem har naturligtvis fått ökade kostnader, men samma sak gäller för hyresgästerna. Många hyresgäster har haft det jobbigt de senaste två åren och har nu svårt att klara av sin vardagsekonomi. Man måste ta hänsyn till hyresgästernas situation, annars kommer inte alla ha råd att bo kvar helt enkelt, säger David Broo, förhandlare Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Efter förhandlingar har Hyresgäst­föreningen och Victoriahem i Karlskrona kommit överens om årets hyreshöjning. Från den första mars 2024 får Victoriahems hyresgäster en hyreshöjning på 5,45 procent. De nya hyrorna berör cirka 1 200 lägenheter i Karlskrona.

- Vi har båda ansträng oss för att kunna komma till en lokal överenskommelse. Det har varit tuffa förhandlingar, men jag tycker att det har varit ett bra förhandlingsklimat och vi har kunnat ha en god dialog. Det hör till sakens natur att vi har olika ingångar och vill lägga olika mycket vikt på olika delar. Jag tycker så klart att hyresgästernas ekonomiska situation ska väga tungt, säger David Broo.