people standing in line
Marcos Araujo, Pexels

Ställ dig i bostadskö

Vi är inte en bostadskö men kan ge dig information och stöttning när du söker bostad. Det är bostadsbrist i sju av tio svenska kommuner och att få sin första bostad kan ta många år. Därför kan det vara en god idé att ställa sig tidigt i bostadskön. Det gör många redan. Här har vi samlat länkar till Sveriges mest googlade bostadsköer. Ställ dig i bostadskön!

Bostadsköer i svenska kommuner

Bli medlem när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta in i kan du bli medlem hos oss i Hyresgästföreningen. Vi finns till för alla som bor i hyresrätt och är med och förhandlar om hyror, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Vi stöttar även andra samarbeten som finns till för att öka tryggheten i ditt närområde genom nattvandrare och grannsamverkansprojekt. Bor du i hyresrätt och vill vara med och göra skillnad? Bli medlem redan idag!

*Observera att Hyresgästföreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgästföreningen.

Tips för bostadsökandet

Bor du i en större stad är det ofta en god idé att ställa dig i flera bostadsköer. I större kommuner finns ibland en gemensam bostadskö som både privata och kommun – och förmodligen finns det även privata hyresvärdar som har sina egna. Genom att ställa dig i flera olika bostadsköer ökar du dina chanser att bli erbjuden ett hyreskontrakt. Tänk på att storstadsregionerna ofta har mycket långa bostadsköer medan mindre kommuner har betydligt kortare väntetid.

Här har vi samlat våra bästa tips för att hitta lägenhet.