Uppsala sommar vatten domkyrka
Adobe Stock

Uppsala bostadskö - Hitta bostad i Uppsala

Genom Uppsala Bostadsförmedling kan du söka lägenhet hos 30 privata och kommunala hyresvärdar. Hyresgäst­föreningen är inte en bostadskö, men vi kan däremot ge dig information och stöttning när du söker bostad.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta till kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns där för alla som bor i hyresrätt. Vi förhandlar din hyra, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Dessutom får du mängder av rabatter på allt från streamintjänster, biobiljetter till hyrbilar och hotell. Läs mer om medlemskapet här

Ställ dig i Uppsalas bostadskö

Det kostar 305 kr per år att stå i Uppsalas bostadskö. Att få en bostads via Uppsalas bostadskö kan ta upp till sex år. Men under 2020 fick ungefär en tredjedel fick en lägenhet efter mindre än två års kötid. Under samma år förmedlades 6 755 bostäder via Uppsalas bostadskö. Utöver vanliga bostäder och studentbostäder förmedlades 281 ungdomsbostäder. Resterande bostäder som förmedlades var senior- och trygghetsbostäder.

Här kan du ställa dig i Uppsalas bostadskö

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.

Bostad i Uppsala - Bostäder i Uppsala

Att få bostads via bostadskön kan ta tid. Ett alternativ är att söka bostad direkt hos hyresvärdarna. Här hittar du länkar till hyresvärdar i Uppsala