Lunds universitet skymning
Karl JK Hedin on Unsplash

Lund bostadskö

Hyresgäst­föreningen är inte en bostadskö, däremot kan vi ge dig information och stöttning när du söker bostad. Lund har ingen gemensam bostadskö för både privata och kommunala hyresvärdar. Däremot finns en kö för kommunala hyresrätter samt en kö för studentbostäder.

Ställ dig i den regionala bostadskön Boplats Syd

Genom den regionala bostadsförmedlingen Boplats Syd kan du söka bostad i de flesta skånska kommuner. Det kostar 300 kr per år att stå i kö hos Boplats Syd. Den genomsnittliga kötiden för att få en lägenhet är tre år, dock förmedlas över en fjärdedel av alla lägenheter till personer med under 1 års kötid. Under 2022 förmedlade Boplats Syd drygt 9 441 lägenheter. Du behöver vara minst 17 år för att anmäla dig till bostadskön. För få skriva kontrakt på en lägenhet behöver du däremot vara 18 år.

Här kan du ställa dig i bostadskön hos Lunds kommuns fastighetsbolag LKF.

För att söka studentbostad i Lund behöver du bli medlem i Akademiska föreningen( till en kostnad).

Här kan du ställa dig i kö för en studentlägenhet i Lund

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.

Bli medlem när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta in i kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns till för alla som bor i hyresrätt och är med och förhandlar om hyror, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Vi stöttar även andra samarbeten som finns till för att öka tryggheten i ditt närområde genom nattvandrare och grannsamverkansprojekt. Bor du i hyresrätt och vill vara med och göra skillnad? Bli medlem redan idag!