Jönköping skymning
Pressbild Jönköpings kommun

Jönköping bostadskö

Den största hyresvärden i Jönköping är kommunala Vätterhem med cirka 8 700 lägenheter. Att registrera sig i bostadskön hos Vätterhem är kostnadsfritt. Hyresgäst­föreningen är inte en bostadskö, däremot kan vi ge dig information och stöttning när du söker bostad.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta till kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns där för alla som bor i hyresrätt. Vi förhandlar din hyra, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Dessutom får du mängder av rabatter på allt från streamintjänster, biobiljetter till hyrbilar och hotell. Läs mer om medlemskapet här

Ställ dig i bostadskö i Jönköping

Jönköpings kommun har ingen gemensam kommunal bostadskö. Istället har man samlat kontaktuppgifter till både privata och kommunala hyresvärdar på sin webbplats.

Listan på hyrevärdar i Jönköping hittar du här

Ställ dig i kommunala Vätterhems bostadskö här

Kötid, lottning och först till kvarn

Förutom att fördela lägenheter efter kötid tillämpar Vätterhem även lottning i de fall det är en kort inflyttningstid till exempel vid dödsfall. Omkring 3–5 procent av Vätterems lediga lägenheter fördelas med lottning under ett år. Om en lägenhet som lottats ut inte får någon intresseanmälan under publiceringstiden, fördelas lägenheten enligt principen ”först till kvarn”. Det innebär att de tre första personerna som gör en intresseanmälan på lägenheten får ett erbjudande om lägenhet.

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.