Jönköping skymning
Pressbild Jönköpings kommun

Jönköping bostadskö

Den största hyresvärden i Jönköping är kommunala Vätterhem med cirka 8 700 lägenheter. Att registrera sig i bostadskön hos Vätterhem är kostnadsfritt.

Jönköpings kommun har ingen gemensam kommunal bostadskö. Istället har man samlat kontaktuppgifter till både privata och kommunala på sin webbplats.

Listan på hyrevärdar i Jönköping hittar du här

Ställ dig i kommunala Vätterhems bostadskö här

Kötid, lottning och först till kvarn

Förutom att fördela lägenheter efter kötid tillämpar Vätterhem även lottning i de fall det är en kort inflyttningstid till exempel vid dödsfall. Omkring 3–5 procent av Vätterems lediga lägenheter fördelas med lottning under ett år. Om en lägenhet som lottats ut inte får någon intresseanmälan under publiceringstiden, fördelas lägenheten enligt principen ”först till kvarn”. Det innebär att de tre första personerna som gör en intresseanmälan på lägenheten får ett erbjudande om lägenhet.

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgästföreningen

Observera att Hyresgästföreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgästföreningen.

Bli medlem när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta in i kan du bli medlem hos oss i Hyresgästföreningen. Vi finns till för alla som bor i hyresrätt och är med och förhandlar om hyror, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Vi stöttar även andra samarbeten som finns till för att öka tryggheten i ditt närområde genom nattvandrare och grannsamverkansprojekt. Bor du i hyresrätt och vill vara med och göra skillnad? Bli medlem redan idag!