stockholm bygger
Hyresgastföreningen

Stockholm bostadskö - Bostad i Stockholm

Genom Bostadsförmedlingen i Stockholm kan du söka lägenhet hos över 200 privata och kommunala hyresvärdar. Hyresgäst­föreningen är inte en bostadskö, däremot kan vi ge dig information och stöttning när du söker bostad.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta till kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns där för alla som bor i hyresrätt. Vi förhandlar din hyra, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Dessutom får du mängder av rabatter på allt från streamintjänster, biobiljetter till hyrbilar och hotell. Läs mer om medlemskapet här

Bostadskö i Stockholm

Det kostar 200 kr per år att stå i Stockholms bostadskö. För att ställa dig i bostadskön måste du ha fyllt 18 år. De flesta som fått en bostad i Stockholm har köat mellan 6 till 12 år. Under 2022 har över 19 500 bostäder förmedlats via Stockholms bostadskö.

Här kan du ställa dig i Stockholms bostadskö

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.

Hur lång är väntetiden i Stockholms bostadskö?

Den genomsnittliga kötiden för att få en vanlig hyresrätt i Stockholm är 9,4 år enligt Stockholms bostadsförmednings undersökning från 2022. För nybyggda bostäder samma år var kötiden 6,9 år. För studentbostäder var kötiden 4,4 år och seniorbostäder var kötiden 10,8 år.

Är Stockholms bostadskö gratis?

Nej, det kostar 200 kr per år att stå i Stockhoms bostadskö.

Finns det någon bostadskö i Stockholm som är gratis?

Ja, du kan registrera dig som bostadssökande hos privata hyresvärdar i Stockholm Det är oftast gratis. Tips: Blir du medlem i Hyresgäst­föreningen så får du tre månaders gratis medlemskap i Dibz som är en tjänst som samlar köpoäng i flera bostadsköer åt dig.

Kan man ställa sitt barn i bostadskö?

Nej, du kan inte registrera ett barn i stockholms bostadskö. För att registera dig som sökande behöver ha fyllt 18 år. Däremot finns det flera kranskommuner  som har bostadköer där du kan samla kötid från att du är 16 år. Och hos Stockholms kooperativa bostadsförening SKB kan du även ställa ditt barn nyfödda i bostadskö. Men trots att hyrevärden är en av Stockholms största är kötiden ändå väldigt lång.