Botkyrkabild
Jan Backman

Botkyrka bostadskö - Bostad i Botkyrka

Botkyrka kommun saknar en gemensam bostadskö för både privata och kommunala lägenheter. Däremot kan du ställa dig i kön hos kommunens eget bostadsbolag Bokyrkabyggen.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta till kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns där för alla som bor i hyresrätt. Vi förhandlar din hyra, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Dessutom får du mängder av rabatter på allt från streamintjänster, biobiljetter till hyrbilar och hotell. Läs mer om medlemskapet här

Ställ dig i bostadskö hos Botkyrkabyggen

För att söka bostad hos Botkyrkabyggen behöver du vara boende i Botkyrka. Registrerar dig som sökande gör du på bolagets webbsida. Att stå i kön är gratis. Lägenheterna förmedlas efter kötid. Du kan ställa dig i bostadskön när dy fyllt 16 år, men du måste ha fyllt 18 för att få en bostad.

10 procent av Botjyrkabyggens lägenheter går till unga som de får hyra i max fyra år. Ytterligare 10 procent av lägenheterna har öronmärkts för personer över 65 år.

Bor du inte i Botkyrka kan du söka vissa lägenheter där via Stockholms bostadsförmedling.

Här kan du ställa dig i Botkyrkabyggens bostadskö

Sök bostad hos privata hyresvärdar i Botkyrka via Stockholms bostadsförmedling

För att söka bostad hos privata hyresvärdar i Botkyrka ska du ställa dig i Stockholms bostadskö. Det kostar 200 kr per år att stå i bostadskön. För att får en bostad måste du ha fyllt 18 år. De flesta som fått en bostad i Stockholm har köat mellan 6 till 12 år. Under 2020 har nästan 18 000 bostäder förmedlats via Stockholms bostadskö.

Här kan du ställa dig i Stockholms bostadskö

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.