Gothenburg City Sunset av Maximilian Martin
Maximilian Martin Adobe Stock

Göteborg bostadskö - Hitta bostad i Göteborg

Genom Göteborgs bostadsförmedling Boplats kan du söka lägenhet hos 27 privata och kommunala hyresvärdar i Göteborg. Det kostar 200 kr per år att stå i Göteborgs bostadskö. Hyresgäst­föreningen är inte en bostadskö, däremot kan vi ge dig information och stöttning när du söker bostad.

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du hittat hem!

När du hittat en hyresrätt att flytta till kan du bli medlem hos oss i Hyresgäst­föreningen. Vi finns där för alla som bor i hyresrätt. Vi förhandlar din hyra, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Dessutom får du mängder av rabatter på allt från streamintjänster, biobiljetter till hyrbilar och hotell. Läs mer om medlemskapet här

Bostad i Göteborg - Bostäder i Göteborg

På Boplats som är namnet på den största bostadskön i Göteborg förmedlades drygt 5 800 bostäder. Samma år var 248 473 personer registrerade i bostadskön. Här kan du ställa dig i Göteborgs bostadskö Boplats Flera privata hyrevärdar har även egna köer. Här är en lista med länkar till hyresvärdar i Göteborg. Är du student kan du ställa dig i särskilda bostadsköer för studenter

OBS. Du kan inte få bostad via Hyresgäst­föreningen

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Vi har ingen egen bostadskö. Du kan inte få en bostad genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.

Kostar det något att stå i Göteborgs bostadskö?

Ja det kostar 200 kr per år.

Hur länge behöver man köa för att få en lägenhet?

Det varierar beroende på hur populär lägenheten är. Den genomsnittliga kötiden hos Boplats är cirka sex år.

Hur gammal måste jag vara för att stå i Göteborgs bostadskö?

Du kan ställa dig i bostadskön gratis när du fyllt 17 men behöver vänta tills du fyllt 18 och betala avgiften för att söka lägenheter på Boplats.

Måste man ha ett fast jobb för att få en lägenhet via bostadskön?

Hyresvärdarna ställer olika krav. Vissa kan ställa krav på fast inkomst andra inte. För de flesta av de kommunala hyresvärdarnas lägenheter ställs inga krav om inkomst eller fast anställning.