Nätverksträff Hyresgästi brf

Vi är Hyresgäst­föreningen

Här möter du några av oss som är aktiva där vi bor. Se vad som driver oss och vad vi har uppnått. Följ vår resa. Här finns tips som rör hur du kan göra om du vill engagera dig där du bor!

Intervjuer 2023: Det här händer hos oss

Här lyfter vi fram några av er som vi skrev om under 2023, både från region Mitt och Aros-Gävle då dessa regioner samarbetar. Tack för alla fina insatser som görs lokalt!

Roger: Möt medlemmen som blev engagerad både lokalt och i förhandlingsarbetet under 2023. Först gjordes insatser där han bor och senare i hyres­förhandlingarna. Läs mer om hur även du kan göra skillnad, klicka här.

Nasra: Här finns också Vivallabon (som vi även berättar mer om längre ner i en annan text). Läs mer om vad som är det bästa med att vara aktiv i en lokal hyresgäst­förening, klicka här.

Anette: Efter en omfattande badrumsrenovering där Hyresgäst­föreningen blev inkopplad blev Anette intresserad av att engagera sig lokalt. Idag är hon engagerad i Uppsala-Knivstaföreningen. Hon har varit aktiv sedan 1998-99 och berättar gärna om fördelarna med detta, läs mer här.

Jan: Här är en förtroendevald som vill se människor växa. Han blev aktiv via en julgransplundring i Kolsva. Jan är engagerad sedan 80-talet och ser att det gör skillnad "när vi kommer tillsammans i frågor kring vårt boende". Möt honom och läs mer om hur du kan göra, läs i artikeln ovan eller klicka här.

Monica: Längst norrut i vårt område kan du möta Hyresgäst­föreningen via en Bo-bil. Ansvarig för bokningen är Monica som också är ordförande i Hudiksvall/Nordanstigsföreningen. "Bobilen är väldigt trevlig att köra runt med. Vi brukar använda den när vi ska dela ut informationslappar, där det inte finns lokala hyresgäst­föreningar". Läs mer, klicka här.

Ala: I vintras drogs en särskild satsning i gång inom Hyresgäst­föreningen: ”Hela Sverige trygghetsvandrar”. Det här hände på flera håll och ett av dem var August Södermans väg i Uppsala. "Det är jättebra att vi går igenom området, och vi hoppas att det leder till att öka tryggheten och säkerheten här, säger Ala Kurdi från den lokala föreningen. Han vill även lyfta att de hela tiden arbetar för trygghet genom sina övriga aktiviteter, läs mer här.

Nasra, Farhida, Ayan och Zahra: "Vi arrangerar kulturkvällar, tjejkvällar, läger och utflykter". Aktivitetsgrupper syr, bakar och har aktiviteter för barn. "Vi har också fika och dans". Farhida har varit aktiv i Hyresgäst­föreningen i sex år och Nasra blev det 2014. Zahra har varit engagerad i ett år. Möt dem i Vivalla, Örebro vid ett Öppet hus i en hyresgästlokal. Välkommen in!

Enis och Sven-Åke: "Jag vill hjälpa dem som bor att få kontakt med den de hyr av. Det lyckades vi med i Brickebacken", säger Sven-Åke i ett samtal med Enis, som är ansvarig för en hyresgästlokal i Varberga. De samtalar om olika frågor. Läs mer om Öppet hus, via länken här ovanför, eller klicka här.

Jessica: Ta en titt på en lokal aktivitet i Värmland. Jessica är ordförande i Hyresgäst­föreningen i Dottevik och var även ansvarig för Dotteviksdagen samt auktionsutropare. Föreningen bjöd på kaffe, festis, kaka och korv till besökarna. Det var cirka 500 personer som kom. Läs mer och se bilder, klicka här.

Madelene: Det är några år sedan det var aktiviteter i Latorp och Vintrosa och nu har vi en ny lokal hyresgäst­förening där. Möt ordföranden för den lokala hyresgäst­föreningen Madelene Thavelin i Latorp. Gemensamt planerar styrelsen för att arbeta med att öka trivseln, användningen av kvarterslokalen och bredda styrelsen. Läs mer om det nya, klicka här.

Paolo: I Baronbackarna är Hyresgäst­föreningen också igång med lokal verksamhet, i lokalen på Lars Wivalliusväg 7. Paulo berättar om hur det känns att vara ny ordförande och vad han ser fram i det uppdraget. Han ser också fram emot en givande sommar med bra aktiviteter ihop med styrelsen och vill samarbeta med andra organisationer. Läs i ovanstånde länk eller klicka här.

Peter: Nu har medlemmar valt att engagera sig i Lindesberg, vilket gör det enklare att driva frågor som rör boendet. Möt Peter, nyvald ordförande i Lindesbergföreningen. "Prio ett är att få en fungerande föreningsverksamhet, där vi syns och gör nytta för våra medlemmar och vara en stark röst mot hyresvärdarna för rättvist och ett tryggt boende". Läs mer, klicka här.

Studiecirkel: I tider av kris kan det vara extra bra att lära känna sina grannar och organisera sig. Möt grannarna i bostadsområdet Örnsro i Örebro. De har samlats för att lära sig mer om hemberedskap. Läs mer och få tips om vad du kan behöva för att preppa på rätt sätt i din hyresrätt, klicka här.

Intervjuer 2022: Tema "så når vi ut och så blir vi fler"

Bertil Wennberg: "När det händer saker kan du få hjälp"
Bertil i Hedemora gick till ett årsmöte. Det var starten på ett engagemang där han gärna vill se fler som engagera sig i bland annat hyres­förhandlingar. Idag är han ordförande i Hedemoraföreningen och vill "vara med i positiva saker".

Thomas Berglund: ”Familjedagar drar mycket folk”
Thomas är ordförande i Kumlaföreningen. Han har varit aktiv på ideell basis i många år och drivs av att arrangera familjedagar och jobba bostadspolitiskt. Thomas berättar mer och ger några tips kring att nå ut.

Louise Malmeström: ”Bomöten lockar, särskilt runt förhandlingar”
Louise i Töcksfors är medlemmen som blev vice ordförande i Årjäng-Säffleföreningen. Startpunkten som aktiv kom när hyresvärden skulle höja hyran två gånger på ett år. ”Nu vill jag vara med och påverka”, tänkte hon.

Christina Möller: "Jag tror på att höras och synas”.
Christina är ordförande i Strängnäsföreningen samt aktiv lokalt i Mariefred. Nu hoppas hon att fler engagerar sig: ”Häng på och grilla, eller arrangera en familjedag. Hjälp oss att synas inför riksdagsvalet”

Här kommer det att publiceras fler intervjuer under 2022 - för fler nyheter om vad som sker lokalt - klicka här!

Intervjuer 2020: Tema "Vår resa som aktiva"

Lars Bjurström: ”Vi har satt fingret på hyreshöjningar”
Möt Lars från Örebro som varit engagerad i olika samhällsfrågor i hela sitt vuxna liv. Nu som förtroendevald inom Hyresgäst­föreningen.

Patricia Bäck: ”Börja med att bygga goda relationer på din egen gård”
Patricia är ordförande i kommunföreningen efter att ha börjat engagera sig där hon bor i Karlstad. Hon blev medlem för fem år sedan och vet nu att mycket går att påverka.

Reem Abdul Sattar: ”Det betyder allt för mig att leva i ett demokratiskt land!”
Reem blev aktiv i Hyresgäst­föreningen under 2017 och har fortsatt med olika uppdrag. Nu är hon  bland annat ledamot i Karlstadsföreningen.

Cim Johansson: "Våga göra någonting"
Cim är föreningsaktiv både i Borlänge och regionalt. Ämnen som intresserar är bland annat ungdomar, det offentliga rummet och internationella frågor.

Anders Hördin: "Vi är vana att vara ute bland folk och göra nytta"
Det är spännande att vara med i utvecklingen av föreningen. Anders blev aktiv när det skulle förtätas i området. Då tände han till. Anders uppmanar fler att engagera sig.

Anders Brodd: "Det började med en annons på Facebook"
Anders är förtroendevald i Karlstad där han bor. Frågor som intresserar honom är bland annat förhandlingar, bostadspolitik och att hjälpa andra.

Bo Burgren: "Jag vill gärna att folk ska få det bättre"
Bo har haft fullt upp under coronakrisen, via Faddergruppen i Örebro. För honom började det med att vara aktiv i en bostadsrättsförening i Göteborg. Idag kämpar han för hyresgästerna.

Pontus Lagerström: "Från lokaler till Coronahjälpen"
För Pontus var det givet att engagera sig för att hjälpa grannar vid coronan. Han vill stötta fler att hjälpa till.

Eva-Lisa Helander Karlsson: "Att påverka bostadspolitiken är kul"
Möt engagerade Eva-Lisa från Arvika! Hon brinner för folkbildning och bostadspolitik och bryr sig om sina medmänniskor.

Bo Fremén: "Jag älskar att jobba med människor"
Bo Fremén är aktiv i södra Dalarna och Ludvika. Han har tagit ställning emot utförsäljningen av Ludvikahem. Färre känner kanske till miljöintresset.

Margareta Fransson: "Rätten till ett hem är det som driver mig"
Margareta är ledamot i föreningsstyrelsen Katrineholm/Vingåker och engagerad i en förhandlingsdelegation.

Kim Jansson: "Ta chansen att utvecklas som människa"
Kim, som bor i Eskilstuna, är med i regionstyrelsen. Han började i en lokal hyresgäst­förening och satt med vid förhandlingar. Ledarskap intresserar!

Elin Andersson: "”Det finns alltid något att störa sig på, något som kan bli bättre!”
Lär känna Elin som bor i Vivalla Örebro. Frågor hon driver genom att vara engagerad i Hyresgäst­föreningen är bl.a. rättvisa, jämlikhet och tolerans.

Ahmad Al Zeeb: ”Allt handlar om möten mellan människor, det är coolt”.
Möt Ahmad som genom föreningslivet snabbt kom in i det svenska samhället. Idag är han bland annat ordförande i Hyresgäst­föreningen i Kopparberg.

Nadja Awad: "Jag har en vilja att förena Hyresgäst­föreningen som organisation". Nadja, som bor i Örebro är projektledare i ett nytt regionalt projekt. Här drivs bl a instagramkontot @hyresgastforeningensunga

Dan Hersan: "En röd tråd för mig är att vitalisera demokratin". Dan har gått från HUVA (Hyresgäst­föreningens unga vuxna ambassadörer) till ordförandeskapet i Örebro-Lekeberg samt ett regionalt ungdomsprojekt.

Emmeli Wulfstrand Strateg

Emmeli Wulfstrand