Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Bo Burgren: "Jag vill gärna att folk ska få det bättre"

Bo har haft fullt upp under coronakrisen, via Faddergruppen i Örebro. För honom började det med att vara aktiv i en bostadsrättsförening i Göteborg. Idag kämpar han för hyresgästerna och har bytt västkusten mot Närkeslätten.

Bo Burgren

Berätta lite om vem du är.

- Jag brukar säga att jag är en göteborgare i Örebro. Jag har bott här i fem år. Före dess var jag med och bildade en bostadsrättsförening som bestod av 125 hushåll, varav det i början fanns 30 hyresgäster. Samarbetet med Hyresgäst­föreningen gick väldigt bra och vi fick lära oss mer om regler för hyresgäster, oss och mycket annat under de 15 år då jag var med där. Jag har även varit engagerad i idrottsrörelsen och som grafiker i Göteborgs grafiska tryckarklubb. Jag har jobbat 46 år på GP och är både en tidnings- och föreningsmänniska.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Vi flyttade till Örebro och en lägenhet i Rosta och idag bor vi i Örnsro. Vid ett tillfälle fick jag se en lapp i entrén om pallkragar. Det kan vara en kul grej att hänga på där, tänkte jag. Det var i en av våra lokaler, som nu hyrs ut. Vi var runt 15 personer och Pontus Lagerström som också var där tipsade sedan valberedningen om mig och jag kom med i styrelsen för Örebro och Lekeberg.

- Innan dess hade jag blivit tillfrågad om att starta lokala hyresgäst­föreningar i Örebro via en faddergrupp, där jag och Pontus Lagerström företräder densamma. Det är så roligt att starta upp dem. Senast det hände var i Garphyttan. Det har blivit sju, åtta lokala hyresgäst­föreningar med åren samt arbetsgrupper. Och det blev fler uppgifter med tiden.

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Personligen tycker jag att det är roligt! Jag har ju den tiden bortom familjelivet. Om vi exempelvis står på ett torg och folk kommer fram så kan det komma allt ifrån hyresfrågor till frågor om problem i boendet. Jag vill gärna att folk ska få det bättre. Då är jag nöjd!

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Vi har nu tre lokaler i Rosta, en av dem är en vävstuga. Vi har bara en styrelse, men det kan bli fler. Jag sitter som ordförande i den lokala hyresgäst­föreningen i Rosta, den heter Stjärnfallet. Ett år var jag också med och valde matchens lirare vid en allsvensk match där Hyresgäst­föreningen var matchvärd. Ja, det har varit många olika uppdrag och händelser, som nu senast med coronapandemin (se nedan).

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende? Hur de kan göra det via Hyresgäst­föreningen?

- Engagera sig kan man göra genom att först gå med som medlem. Man kan ringa någon som kan berätta vad Hyresgäst­föreningen står för. Ta kontakt med den lokala hyresgäst­föreningen om det finns en. Vi går ut med enkäter för att fånga upp olika idéer som vi kan ta upp: Det kan vara bra att ha lite kött på benen!

Har coronakrisen inneburit att du/ni gjort något speciellt hos er?

- Vi tycker väl det. När det här eländet dök upp hade vi samtal med boendeutvecklaren Zeljko Ilic om det. Redan dagen efter författade vi texter om Coronahjälpen. Vi börjar i Rosta bestämde vi, så får vi se hur det funkar.

Här kan du också läsa mer om vad Bo Burgren har gjort under coronakrisen - länk till artikeln