Människor i bostadsområde

Vi trygghetsvandrar för vår skull!

Trygghet. Det är något som Hyresgäst­föreningen alltid arbetar för i våra olika aktiviteter – trygghet och trivsel i våra bostadsområden. Läs här om trygghetsvandringar som har ägt rum i din region, och om hur ni kan göra för att genomföra det i ert bostadsområde.

Hyresgäst­föreningen har en lång tradition av att trygghetsvandra där vi bor, och vi välkomnar andra att gå tillsammans med oss. Syftet med en trygghetsvandring är att få prata om vad som kan bli bättre i ett område, och hur olika platser kan bli tryggare och mer trivsamma. En mörk park kan lysas upp. En hög buske kan klippas ned. Trasiga lysrör i tvättstugan kan bytas ut. Om bostadsbolaget är med så kan det vara bra att bestämma tillsammans när ändringar ska göras, så att det verkligen blir av.

Särskild satsning i hela Sverige
I november drogs en särskild satsning i gång inom Hyresgäst­föreningen: ”Hela Sverige trygghetsvandrar”. Förhoppningen var att så många som möjligt av föreningarna och medlemmarna i hela Sverige skulle gå ut och trygghetsvandra under samma månad.

Även om november nu är över, behöver trygghetsvandringarna fortsätta. Hela samhället måste bidra och Hyresgäst­föreningen kommer att fortsätta att göra vår del för att påverka.

När vi trygghetsvandrar ökar vi tryggheten i våra kvarter. Om vi går tillsammans med polis, bostadsbolag och andra syns vi ännu bättre. Samtidigt kan vi hitta stora som små saker som måste förändras för att öka tryggheten direkt.

Större effekt ju fler som deltar
I november har Hyresgäst­föreningen deltagit i trygghetsvandringar på flera orter i region Aros-Gävle, bland annat på August Södermans väg i Uppsala. Där gick hyresgäster tillsammans med förvaltare och flera personer från Hyresgäst­föreningen runt på området och antecknade flera saker som skulle behöva förbättras. Exempel på det var uppfräschning och reparation vid lekpark, fler farthinder på området och belysning på flera platser.

– Det är jättebra att vi går igenom området, och vi hoppas att det leder till att öka tryggheten och säkerheten här, säger Ala Kurdi från styrelsen i den lokala föreningen.

Han vill även lyfta att den lokala föreningen hela tiden arbetar för trygghet genom sina övriga aktiviteter:
– Vi brukar anordna filmkvällar för både barn och ungdomar för att försöka minska risken att de hamnar i fel umgänge. Vi har skaffat en hemsida för vårt område ifall det finns frågor runt boendet eller området. Vi har även bett polisen att ha god relation och kontakt med de flesta här, och det har gått bra. Vårt samarbete med bostadsbolaget om området och lokalen vi hyr av dem fungerar också bra.

Viktigt att sprida engagemanget
I Västmanland har trygghetsvandringar gjorts bland annat i Kungsör och Köping under hösten. I området Nygård i Köping var det drygt 40 deltagare: bostadsbolaget KBAB, polisen, Köpings kommun, VME, Ungcoacher, ungdomsambassadörer, Hyresgäst­föreningen och många hyresgäster.

Trygghetsvandringarna är viktig del i boinflytandearbetet. Boinflytande betyder att de boende får vara med och påverka sitt boende, berättar Ermina Ilic. Hon arbetar som folkrörelseutvecklare på Hyresgäst­föreningen i Västmanland.

– Jag tycker att det är viktigt med trygghetsvandringar. Det är bra att vi gör det tillsammans med bostadsbolagen, hyresgäster och aktiva i bostadsområdet. Det är också viktigt att ha med andra som har sina olika ”ögon” och synpunkter, till exempel polisen och kommunen. Men hyresgäster är ändå de viktigaste deltagarna. Det är de som rör sig mest i området och vet bäst vad som känns otryggt och behöver ändras för att de ska känna sig tryggare.

HÄR kan du titta på ett tv-reportage som Västmanlands Television gjorde från trygghetsvandringen i Köping.

(Foto ovan från trygghetsvandring i Köping och nedan från Uppsala.)

Vill ni göra en trygghetsvandring i ert område?
Gör så här:

* Har ni en lokal hyresgäst­förening på området? Prata ihop er och bestäm vad ni vill göra.

* Ta kontakt med folkrörelseutvecklare på närmaste länskontor. Där får ni hjälp att arrangera vandringen.

* När datum och tid är bestämt så kan ni sätta upp lappar i trappuppgångar och andra bra ställen. Se till att ni syns!

* Kontakta förvaltaren i ert område. Säg att ni vill göra en trygghetsvandring tillsammans.

* Skaffa en karta över området och en bestäm väg som ni ska gå.
Trevligheter runtomkring är uppskattat och kan locka ännu fler att vara med! Kanske kan ni utgå från kvarterslokal och börja/avsluta med en fika.

* Gula reflexvästar med tryck på ryggen om trygghetsvandring finns att låna från kontoren i ditt län.

* Det finns en särskild blankett med olika frågor om området och tryggheten. Fyll i vad som skulle behöva ändras på för ökad trygghet. Blanketten kan du få av en folkrörelseutvecklare.

HÄR finns mer information om trygghetsvandring.

Människor i gula reflexvästar