Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Patricia Bäck: ”Börja med att bygga goda relationer på din egen gård”

Patricia är ordförande i kommunföreningen efter att ha börjat engagera sig där hon bor i Karlstad. Hon blev medlem för fem år sedan och vet nu att mycket går att påverka. Se själv.

Patricia Bäck
Privat

Berätta lite om vem du är.

- Jag heter Patricia Bäck och är 25 år och kommer från Borlänge och bor nu i Karlstad.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Det började vintern 2015 då jag bodde i en ort utanför Karlstad. En sen kväll knackade det på dörren och in klev en värvare. Vi pratade och jag blev medlem. Han sa att det skulle vara enkelt, men betalningen kunde inte genomföras. Jag fick meddelanden om det om och om igen. Och därefter avslutades det automatiskt. Jag tänkte ”ska det bara krångla får det vara”.

- I september 2016 därpå flyttade jag in i lägenheten där jag bor nu. En dag kom samma värvare på besök. Jag tänkte ”jag känner igen den här människan, vad konstigt jag har ju just flyttat hit”. Han kände igen mig med och kunde se att han hade fyllt i fel kontonummer gången före. Så då gick jag med direkt. Efter det dröjde det inte länge till dess att han vara tillbaka igen och berättade att en kollega ville starta upp en arbetsgrupp där vi bor.  Hon letade efter nya som ville engagera sig. Jag tänkte att jag kan prova. Sen var det så kul för hon hade med sig en praktikant och vi har med tiden blivit jättegoda vänner. Siri som hon heter kom hem och intervjuade mig för en enkät. När vi sedan kom med i samma arbetsgrupp visade det sig att vi bodde i samma område. Vi har blivit jättetighta genom Hyresgäst­föreningen. Arbetsgruppen växte efter hand. Stadsdelen är ju Karlstads största, och vi i vår lokala Hyresgäst­förening ansvarar för den del som heter Kronojägaren. Vi har 386 lägenheter i vårt område.

Så hur gick ni från arbetsgrupp till lokal hyresgäst­förening?

- Vi var en arbetsgrupp i dryga året före jag blev tillfrågad om jag ville vara med i en valberedning i kommunstyrelsen. Ja,det kan väl vara kul att prova tänkte jag utan att veta att jag senare skulle bli tillfrågad om ännu ett uppdrag. Sedan årsmötet i mars är jag ordförande i kommunföreningen, nästan exakt fem år sedan jag blev medlem. Det har varit intressant att se hur fort det kan gå om man vill! Många är medlemmar här där jag bor – det är ett rätt högt procentantal. Nu är vi fem + en till i vår lokala hyresgäst­förening Jag är ordförande där också, liksom på kommunal nivå.

Vad ger det dig – är det något speciellt du vill lyfta fram som du/ni har påverkat i boendet (till det bättre)?

- Jag tänker att det går att påverka mycket där man bor. Före jag flyttade in hade det varit problem med med hyresgäster där jag bor. Grannarna kom inte överens. När jag flyttade in fanns därför oron där. Men nästan på en gång blev jag bekant med en äldre dam som bor här. Vi lärde känna varandra genom att jag gick och handlade åt henne. Detta spred sig till nästa hus, så nu är även de grannarna tighta. Det har blivit ett litet nätverk av folk som tänker ”här hjälps vi åt”.

Har du tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig via Hyresgäst­föreningen?

- Försök att ha koll på vilka du bor med, vilka som bor runt omkring. Om någon är ensam kan du kanske handla åt dem, vara kattvakt eller bara låna ut lite socker. När det gäller just  förbättringar – tänk på det psykiska klimatet som du har har runt dig. Ju fler man är bra överens med ju bättre kan man påverka sin hyresvärd. Det handlar om att ha bra relationer med grannarna! Att vi är fler som drar i samma saker, då är det lättare att uppnå saker.

- Just där jag bor, hade vi jättestora problem med utemiljön. Då blir det lätt så att jag gör det själv! Förra året fick jag tag i markstensplattor, och så klippte jag ner syrenhäcken lite grand. Två dagar senare var vaktmästaren här, och fixade. Man kan visa med enkla medel att man vill ha det fint! Nu precis före pandemin  pratade vi om att ha en trädgårdsgrupp med de boende. Rensa rabatter och sådant. Då ser hyresvärden att vi vill något och det sporrar dem att bli bättre. Det är bra att göra sådant man tycker är kul själv.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall.

- Vi har skrivit upp oss som volontärer i nätverket Goda grannar. I samband med det blev vi intervjuade av radion och så kontaktades vi av en reklambyrå som spelade in en film om oss. Det är väl det som är utöver det vanliga. Vår mest populära aktivitet är annars våffeldagen. I år fick vi ställa in den. Först sa vi att ”vi behöver ju inte ses i lokalen”. Men sedan insåg vi att det går inte ute heller, så den har vi inte haft. Vi skulle då invänta Valborg, och tänkte ”då har det säkert lugna ner sig”. Men nej, det gick ju inte det heller.

- Vi har annars försökt att tänka tvärtom – att inte ha någon aktivitet. Just våffeldagen och Valborg har annars varit mest välbesökt. Som det ser ut nu försöka vi sikta in oss på midsommar. Vi började med det förra året. Innan ha vi firat jul och Valborg, då ställde vi ut några bord på gården med lite knytis. Min erfarenhet är att det ofta tar något år före något har fått fäste.