Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Eva-Lisa Helander Karlsson: "Att påverka bostadspolitiken är kul"

Möt engagerade Eva-Lisa från Arvika! Hon brinner för folkbildning och bostadspolitik och bryr sig verkligen om sina medmänniskor. Lär känna henne mer här:

Eva-Lisa Helander
Privat

Berätta lite om vem du är.

- Jag är en 77-årig kvinna som bor i Arvika. Jag har en son och ett barnbarn. Jag har bott i Stockholm, där jobbade jag på sjukhus och på barnhem. 1975 flyttade jag tillbaka till Arvika och mina 29 sista arbetsår jobbade jag på folkhögskola.

- Jag har provat allt som går att göra inom folkhögskola. Jag började som elevassistent, jobbade i biblioteket och mycket svenska för invandrare var det på slutet. Jag har haft en fin familj med en mamma som var hjärtsjuk, vi har tagit hand om varandra. Familjen är viktig för mig!

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- När jag flyttade till Arvika och till lägenhet blev jag värvad som medlem. Jag var inte aktiv förrän jag gick på ett medlemsmöte nere i vår lokal. Då blev jag tillfrågad om jag ville vara med och engagera mig och det ville jag ju! Jag blev invald i vår lokala hyresgäst­förening och senare i kommunföreningen. Jag är sekreterare i båda, jag gillar ordning och reda.

- Lokalansvarig är jag också förresten! Vi har en jättefin lokal där vi har många aktiviteter. Jag, och vår ordförande i lokala hyresgäst­föreningen, är mycket intresserade av studier och har startat ett flertal studiecirklar. Första ämnet för en studiecirkel blev Bostadspolitik eftersom det kändes givande. Den cirkeln kör vi fortfarande med ett tydligt mål att påverka bostadspolitiken lokalt. Vi har också läst kvinnohistoria, haft bokcirkel, mobilkunskap, studerat Arvikas historia, öppnat stickcafé och en cirkel om motorns historia. Öppet hus har vi en gång i månaden, då alla i området är välkomna. Vi saknar verkligen att ses nu i Coronatider…

- Jag har även gått nästan alla Hyresgäst­föreningens egna utbildningar, nyfiken och vetgirig som jag är. Där lär man sig mycket nytt, träffar nya människor och får nya idéer.

Hur länge har du varit engagerad?

- Jag har varit med i olika föreningar sedan 1974, bland annat Allergiföreningen. Aktiv i Hyresgäst­föreningen har jag varit i drygt sex år.

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Jag är väldigt social och gillar att träffa andra människor. Diskussioner med andra i våra studiecirklar, vid förhandling och när vi arbetar med bostadspolitiken ger mig otroligt mycket.

- Att jag kan vara med och påverka bostadspolitiken och situationen här i Arvika är också kul! Vi har en god relation med våra kommunpolitiker, vi samarbetar och det blir oftast bra. Det är roligt när folk hör av sig och jag kan leda dem rätt, mycket kan vi lösa tillsammans.

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Ett exempel är när vi har våra medlemsmöten två gånger per år. Då bjuder vi in personer som vi vill påverka i olika frågor.  Våra boende har varit med och påverkat hur vår innergård ska se ut, så nu har vi en jättefin innergård med lekplats, uteplats och grönytor.

- Det ska byggas ett helt nytt bostadsområde i Arvika och där har vi gått igenom ritningar, haft kontakt med våra politiker och framfört våra åsikter om hur området ska utformas. Vi har också varit med och påverkat hur rotrenoveringar ska gå till i vårt område, vi blev lyssnade på och tagna på allvar. Överlag har vi bra relationer med vår motpart.

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

-  Hör av dig till dig lokala hyresgäst­förening och finns det ingen så kontakta din kommunförening.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta i så fall!

- Jag är själv i riskgrupp så jag kan inte aktivt göra något som att handla åt andra. Däremot har vi försökt hålla kontakt med grannar, deltagare i studiecirklar osv genom att ringa runt och vi har för vana att alltid stanna och prata med människor vi möter på gården. Alla behöver känna att någon bryr sig om dem!