Rosa körsbärsblommor
Jessica Collin

”Familjedagar drar mycket folk”

Thomas Berglund, är ordförande i Kumlaföreningen. Han har varit aktiv på ideell basis i många år och drivs både av att arrangera familjedagar och jobba bostadspolitiskt. Thomas berättar mer och ger några tips kring att nå ut om olika hyresgästaktiviteter.

Thomas Berglund
Foto privat
Thomas Berglund, ordförande i Kumlaföreningen

- Jag har varit aktiv på olika sätt och vis sedan 2003, så jag har hunnit samla på mig lite erfarenheter från olika nivåer inom Hyresgäst­föreningen. Jag började som aktiv medlem, sen har jag tagit på mig olika saker, hela vägen upp till regionen.

Hur kan medlemmar och hyresgäster märka av er i Kumla?

-  Vi använder både sociala medier och direkta kontakter. Vi ska vara lätta att få tag på. Utmaningar saknar vi inte här i Kumla. För att nå ut brukar vi affischera. Jag tycker att det fungerar bäst, att sätta upp det på strategiska platser.

- I mitt bostadsområde har jag den fina fördelen att det går bra att affischera vid ingången till förskolan, miljörummen och tvättstugorna. Det finns även en affär. Det här effektiviserar, det går lätt och snabbt att nå ut.

Oavsett aktivitet, för trivselns skull kan vi behöva ett riktat budskap. Utifrån att vi använder den metoden fungerar det.

Vad är högst prioriterat, när det gäller att nå ut?

- Det jag flaggar mest för är familjedagar och jultillställningar. Där riktar vi oss till familjen. Man får mycket gratis, då man lockar ut familjen. Familjedagarna drar mycket folk! Sedan har vi gjort en aktivitet som flyttar sig runt i olika bostadsområden som vi kallar ”Höstmörkersång”, det hade vi under pandemin. Artister åkte runt i mörkret, vi träffade många hyresgäster sen kunde man läsa om det i SydnärkeNytt.

Vad händer framöver? Något särskilt som är aktuellt för er i Kumla?

- Vi funderar på att göra något på försommaren, i mitten av den. Ja, gemensamt för hela Kumla. Det första skulle kunna vara en tipspromenad och lite lek och bus, det andra en öppen loppis, mitt i Kumla. Men de här planerna är på ett tidigt stadium.

- Nu efter pandemin har vi försökt att sammansvetsa oss, ha mer gemensamma LH-träffar (LH betyder Lokala Hyresgäst­föreningar). Nu hoppas vi på fler större sammankomster igen.

Thomas berättar att de under pandemin har haft möten på Teams, öppna möten ute, och försökt lite alternativa sätt. Verksamheten har ändå blivit drabbad, de har ju inte kunnat ha lokalerna öppna. En fråga som lever - oavsett pandemi eller inte - är bostadspolitiken, och i höst är det ju ett riksdagsval.

- Det laddar vi för, säger Thomas. Valupptakten som nu står framför dörren kommer innebära olika aktiviteter i våra bostadsområden som flygbladsutdelning, trappfrågor, spontana mötesplatser där riktade frågor ställs (diskuteras) och politikerträffar för att stämma av hur de ställer sig till våra frågor som Hyresgäst­föreningen har.

Vill du veta mer om vad du kan göra hos dig/engagera dig via Hyresgäst­föreningen: Kontakta Emmeli Wulfstrand, se kontaktuppgifter nedan. Du kan också läsa mer om vad som händer och vad du kan göra via länkarna här intill.

Emmeli Wulfstrand Strateg

Emmeli Wulfstrand