Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

"Jag har en vilja att förena Hyresgäst­föreningen som organisation"

Nadja Awad blev aktiv i Hyresgäst­föreningen via HUVA (Hyresgäst­föreningens unga vuxna ambassadörer). Nu är hon engagerad i ett nytt regionalt ungdomsprojekt. Hon vill gärna se ett bredare mångsfaldsperspektiv och mer plats för unga med ett samhällsintresse.

Nadja Awad
Ramin Khoshchin
Nadja Awad

Berätta lite om vem du är.

- Mitt namn är Nadja Awad och jag är 28 år gammal. Jag bor i Varberga i Örebro med min man och jag trivs väldigt mycket där. Jag har fem års erfarenhet av att ha arbetat som lärare och jag studerar även till ämneslärare mot gymnasieskolan med svenska och historia som mina ämnen.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv din resa:

- Jag var en av de första som var med och byggde upp arbetsgruppen HUVA (Hyresgäst­föreningens unga vuxna ambassadörer). Därför har jag en självklar vilja att förena Hyresgäst­föreningen som organisation och de ungas samhällsengagemang för att skapa en större mångfald inom organisationen där alltfler människor med olika bakgrund kan få komma till tals.

Vad ger det dig, är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Jag ser fram emot detta projekt för att jag tror att det kan möjliggöra att Hyresgäst­föreningen anammar ett ännu bredare mångfaldsperspektiv. Detta tror jag är en förutsättning för att kunna bli fler medlemmar/fler engagerade i Hyresgäst­föreningen.

Här kan du läsa mer om ett ungdomsprojekt där Nadja är involverad. Där framgår det också hur de har fått jobba under pandemin och vill du ta kontakt avseende ungdomsprojektet så Klicka här!