Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Cim Johansson: "Våga göra någonting"

Cim är föreningsaktiv både i Borlänge och regionalt. Ämnen som intresserar är bland annat ungdomar, det offentliga rummet och internationella frågor. Här berättar hon mer.

Cim Johansson

Cim, berätta lite om dig själv.

- Jag studerar till fritidsledare, bor i Borlänge och är 31 år. På fritiden tycker jag om att måla i akryl och spela dataspel. Jag bor med min dotter på nio år och min sambo. Vi bor i allmännyttan och inte långt från stan.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför – beskriv din resa fram till idag!

- Jag har varit medlem i 10 till 12 år och varit aktiv i föreningsstyrelsen i fyra år. När någon undrar ”hur kom du med” säger jag att "det var min mamma som gjorde så att det blev så". Jag blev nominerad och tänkte vara ersättare, men den ordinarie kunde inte ta sitt uppdrag och då var jag plötsligt ordinarie! ”Oj. Hjälp vad gör jag”, tänkte jag. Mamma är med i en lokal hyresgäst­förening och i föreningsstyrelsen. Det är hon och jag samt några till. Efter ett par år blev jag nominerad till regionstyrelsen. Jag har varit med där i cirka två år. Det har gått fort de här åren.

- Jag sökte inte med ett visst mål att förändra. Jag försöker se det från olika vinklar. Det är många begrepp och jag vill fundera över saker, hitta mina hjärtefrågor. Just nu handlar det om ungdomar, det offentliga rummet och internationella frågor. Många kommer med en färdig bild av uppdraget, exempelvis att de ska påverka bostadspolitiken. Så var det inte för mig. När jag kom in hade jag som mål att påverka någonting speciellt. Jag är uppvuxen i Verdandi, har spelat fotboll och varit med i Musikskolan. Jag har också varit med i Svenska Kyrkans Unga. Att vara en del av föreningslivet är jättebra och för mig är det en självklarhet.

Vad ger det dig att vara aktiv i Hyresgäst­föreningen – är det något du vill lyfta fram som du/ni har påverkat till det bättre?

- Det ger mig ett syfte utanför min yrkesroll, insikt i saker omkring. Det ger mig också självförtroendet att våga sätta ner foten och ta del av debatter i bostadsområdet, exempelvis om allas lika värde. Det ger mig den personliga boosten av att försöka göra något till det bättre.

- I min roll i Borlänge (föreningsstyrelsen) har jag haft ansvar för Nattfotboll i tre år. Jag har försökt förmedla att ”du kan förändra”. Jag ville inte vara tvingande, utan visa på olika vägar. Det är mitt förhållningssätt som aktiv i Hyresgäst­föreningen och som blivande fritidsledare. Jag har tagit med mig lite andra tankar och har bara varit mig själv, gjort vad jag kan.

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende? Hur de kan göra det via Hyresgäst­föreningen?

- För det första, våga ta steget! Du kan påverka mer än du tror. Kolla upp med andra du känner som också bor i hyresrätt. Bara våga göra någonting! Om de bor i Borlänge och om det är normala sammanhang (inte en coronapandemi): Åk till kontoret, det är ofta enklast och smidigast. Vi har en jättebra boendeutvecklare och chef! De vill hjälpa dig att förändra och förbättra via Hyresgäst­föreningen.

- Fråga dig själv – hur kan jag göra? Du måste inte sitta i styrelsen. Låt det ta sin tid. Man kan vara aktiv precis som man är. Jag har tagit lite större saker på sommaren, men jag är med i planeringen. Du ska känna att du har tiden och vill, men du behöver inte engagera dig i allt. Du kan börja med dina hjärtefrågor. Jag säger att ”jag vill vara med i de här frågorna” och vågar säga nej eller ”Jag är osäker och vill samla på mig mer, men kanske i framtiden”.

Har coronakrisen inneburit att du/ni gjort något speciellt hos er? Berätta i så fall!

- Det som har varit störst för Borlänge är Sluta ta-kampanjen! Det har också varit möten och förhandlingar. Men vi har legat rätt lågt nu ett tag pga coronan. Vi hann ha vårt årsmöte i Borlänge precis före de nya riktlinjerna utifrån pandemin. Jag har också skrivit upp mig på volontärlistan hos Goda grannar

- Jag och min mamma skulle på stämman men den är framskjuten tills vidare. Jag tycker annars att det är jätteroligt att göra det här ihop med henne, hon är också förtroendevald i Hyresgäst­föreningen. Jag kan fråga henne; ”Vad menar de nu” om det är något jag inte förstår. Det har blivit en mor-dotter-grej och har gett mig jättemycket att jobba med henne.