Rosa körsbärsblommor
Jessica Collin

”Jag tror på att höras och synas”

Christina Möller, är ordförande i Strängnäsföreningen samt aktiv lokalt i Mariefred. Ordförandeskapet är rätt färskt och nu hoppas hon att fler engagerar sig: ”Häng på och grilla, eller arrangera en familjedag. Hjälp oss att synas inför riksdagsvalet”. Christina berättar mer:

Christina Möller
Christina Möller, ordförande i Strängnäsföreningen

- Jag är ordförande i Strängnäsföreningen sedan början av förra året. Jag har tidigare erfarenhet av föreningsliv, men Hyresgäst­föreningen är en ny erfarenhet och ”alla är vi ju barn i början”. Utmaningen här handlar om att få yngre och fler att engagera sig. Vi behöver också synas mer i de olika hyresområdena i Strängnäs, både som styrelse men inte minst i de lokala arbetsgrupperna.

- Jag skulle gissa att det som de flesta människor kopplar Hyresgäst­föreningen till är att det sitter några personer och förhandlar hyressättningar till att vara en något så när rimlig nivå, men det finns ju så mycket mer! Att vara med och skapa gemenskap är en god början till fortsatt engagemang.

- I Mariefred har vi haft mycket grillaktivitet. Det kom nästan 60 personer i juni 2021 (unga och gamla), och då hade det förstås varit pandemi så de längtade kanske ut… Det var något färre i september 35 – 40 personer. Det är den lokala hyresgäst­föreningen som annonserar till alla hushåll och står för evenemanget.

Vad är högst prioriterat när ni är ute?

- Jag tror på att höras och synas, men att inte vara för gåpåig’. Vi ska inte skrämma iväg människor! Vi måste tro att när folk vill, då kommer de.  Det vi kan bli mycket bättre på är att hantera sociala medier, en facebooksida finns men den måste också underhållas för att vara up to date.

Vad händer framöver?

- Vi ska ha fortsatta aktiviteter. Strängnässtyrelsen hade en workshop i november 2021 där vi bjöd in styrelsen, lokala hyresgäst­föreningar och förhandlingsdelegationen  för att ta fram ett gemensamt bostadspolitiskt program som sen ska delges politiken vid valt tillfälle.

I Mariefred driver Hyresgäst­föreningen ett projekt om att odla i Pallkrage under sommaren 2022, i samråd med det kommunala Bostadsbolaget.

- Vi för också diskussioner (med Bostadsbolaget) från Strängnäs styrelsens sida om att kunna anordna någon form av familjedag i någon del av Strängnäs områden under 2022. Vi har också bokat upp oss för att delta i Mälardagen. Lite beroende av vilka aktiviteter som sker vecka 20 och vecka 40 så behövs det skriftlig information på flera språk.

Det är också viktigt hur man lägger upp hyresgästaktiviteter så att det även går att ses på kvällar och helger, framhåller Christina.

- Eftersom vi är en politiskt obunden organisation så får det heller inte uppfattas som att vi är lierade med Socialdemokraterna. Däremot kan vi påverka! Det gäller att hitta en balans i det. Kanske kan vi vara med vid olika partiers torgmöten och stå och bjuda på kaffe och bullar?

Vill du engagera dig där du bor? Ta kontakt med Emmeli Wulfstrand, se nedan. Hon kan lotsa dig vidare!

Emmeli Wulfstrand Strateg

Emmeli Wulfstrand