Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Margareta Fransson: ”Rätten till ett hem är det som driver mig”

Margareta är ledamot i föreningsstyrelsen Katrineholm/Vingåker och engagerad i en förhandlingsdelegation. Här berättar hon om det samt synen på bostaden som en viktig bas.

Margareta Fransson

Berätta lite om vem du är.

- Jag är en aktiv, golfande pensionär som bor i Katrineholm för tillfället. Jag är en rastlös person som har flyttat runt mycket och provat olika jobb vilket känns stimulerande för mig. Jag har bland annat bott i bostadsrätt i Stockholm ett antal år, det var kul att prova på storstadslivet. När jag slutade jobba fanns inte den ekonomiska möjligheten längre, det är dyrt i storstan. Jag valde att flytta till Katrineholm för jag har släkt och vänner här och det är nära till Stockholm.

- Det är svårt att komma in på nytt ställe utan jobb. Jag engagerade mig i HGF för att få lite intellektuell stimulans och ett djupare engagemang.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Det började med en bostadsrätt i Stockholm, enda sättet att få bostad där är att köpa men jag fick låna till allt. Det blev för dyrt att bo kvar som pensionär och jag sökte mig till Katrineholm. Jag lyckades få min hyreslägenhet där jag stortrivs!

- En dag ringde en medlemsrekryterare på dörren och jag skrev på som medlem, mest för att bli av med honom. Jag ringde upp kontoret och sa – Om det ska vara värt för mig att vara medlem i Hyresgäst­föreningen så jag vill jag engagera mig. Jag blev hänvisad till en förtroendevald i Katrineholm och vi träffades på en fika. På den vägen är det!

- Arbete och bostad är basen för att ha ett vanligt normalt liv. Jag har jobbat på Arbetsförmedlingen och nu engagerad i Hyresgäst­föreningen just för att bidra till att alla har rätt till arbete och till ett hem! Det tar lite tid att komma in i föreningen men jag hänger med och stöttar med det som behövs. Jag är väldigt samhällsintresserad, i Hyresgäst­föreningen ger det mig ett större perspektiv och mening. Fixa aktiviteter på gården är inte min grej, det finns det andra som gör bättre.

Hur länge har du varit engagerad?

I cirka fem år.

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Det är livsviktigt att känna att det ger något personligen, rätten till ett hem är det som driver mig. Det har blivit viktigare med åren tycker jag, en samhällsfråga vi måste driva.

- Det som ger mig allra mest personligen är kampanjer, opinionsbildning osv ute bland folk. Vi får väldigt positiv respons då! Vi är för interna och borde vara ute bland medlemmar och hyresgäster mycket mer. Som förtroendevald tycker jag att Hyresgäst­föreningens egna utbildningar är toppen! Det finns så mycket att göra bostadspolitiskt osv och kunskap gör det lättare. Det ger mig en positiv känsla att jag jobbar för något meningsfullt, mot den orättvisa bostadspolitiken!

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Vi har visat upp Hyresgäst­föreningen från en positiv sida här i Katrineholm. Vi får mycket positiv respons när vi är ute och kampanjar och informerar. Vi väcker frågan och informerar om bostadspolitik, orättvisor, marknadshyror osv. Vi planerar att stå på stan kontinuerligt för att visa upp oss, vara tillgängliga, svara på frågor, få folk engagerade och så vidare. Så fort Coronaeländet är över kör vi igång!

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

-  Engagera dig i förhandlingsarbetet och sätt dig in i rättigheter och skyldigheter som hyresgäst. Om vi inte ”sköter oss” så kommer det på hyran. Prata med fastighetsägaren direkt i första hand om det är något du vill förbättra. Blir du inte lyssnad på har du alltid Hyresgäst­föreningen att vända dig till för råd och uppbackning.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

-  Nej, bara att det mesta blir inställt. Vi ska försöka ha ett styrelsemöte ute, med distans, i alla fall.

- Jag är oändligt tacksam över att ha spelat golf i 20 år nu i Coronatider, golfbanan är min trädgård som hyresgäst. Jag känner starkt för de kvinnor som är äldre och begränsade i dessa tider.