Bobil
John-Åke Nilsson

Medlemsvecka med viktiga stopp

I oktober öppnade Hyresgäst­föreningen upp extra mycket. Runt om i landet arrangerades det en medlemsvecka och vår region var inget undantag. Det finns exempelvis en Bobil som åkte runt på många platser i Hälsingland och ett 100-årsjubileum gick av stapeln i Västerås. I Tierp gjordes det också en extra satsning, liksom på flera orter i Västmanland och Gävleborg med olika trygghetsvandringar, möten mm. Det här är något som aldrig tar paus. Vi jobbar vidare!

Tierp
Inga-lill Cras

Här kommer en bild från Tierp, från Inga-lill som är kommunikatör och var på plats, tillsammans med sina kollegor från Uppsalakontoret:

- I Tierp har vi ungefär 700 medlemmar men tyvärr ingen föreningsstyrelse. Därför har vi försökt olika sätt att nå de som skulle kunna vara intresserade av att engagera sig i en föreningsstyrelse.

- Vi har skickat ut en enkät och bjudit in till möten. Vid ett medlemsmöte i början av oktober kom 25 medlemmar som ville veta mer om vad Hyresgäst­föreningen gör. Vi bjöd på kaffe och rådgivning.

Förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen

På hjul från Hudiksvall, under vecka 40

John-Åke, aktivitetsutvecklare i Hälsingland rattade Bobilen, 3-5 oktober. Han arbetar med att få fler hyresgäster engagerade. När vi får tag i honom är han på ett möte, men tar sig tid att berätta:

- Vi har varit ute på flera ställen, bland annat torget i Bollnäs och på två järnvägsstationer – Söderhamn och Bollnäs. Tågen kom in och det var mycket uppskattat att vi stod där då. Vi delade ut en broschyr till medlemmar om att värva en vän eller om att bli medlem, om man inte redan var det. Det gick jättebra!

- Vi var vid affärer också och ställde oss utanför flera butiker, för vi tänkte ”mat måste man ha”. Man täcker upp mycket när man glider runt så!

På onsdagen rullade Bobilen i Söderhamn, Bollnäs, Alfta och Edsbyn med slutstation i Hudiksvall. John-Åke är ett välkänt ansikte i bostadsområdena.

- Det är riktigt roligt att "hänga" med honom en dag, säger Charlotta, administratör i Hälsingland. Hyresgäster hejar glatt och igenkännande på honom.

”Älskar Bobilen”

Ansvarig för bokning av Bobilen är Monica som också är ordförande i Hudiksvall/Nordanstigsföreningen. Hon berättar att den används året runt, förutom när det är snö:

- Bobilen är väldigt trevlig att köra runt med. Den drar blickarna till sig! Vi brukar använda den när vi ska dela ut informationslappar, där det inte finns lokala hyresgäst­föreningar. Det tar oftast några timmar. Anna-Lena, ordförande i Ljusdal, brukar också åka med ibland och då rullar vi inom Ljusdals kommun.

Hur kommer det sig att den lockar så mycket folk?

- Den syns när den kommer. Många funderar på vad vi gör och varför vi har kommit. Vi berättar då om vad Hyresgäst­föreningen är och ibland vill hyresgäster vara med och bli medlem.

- Vi brukar stå strategiskt placerade där vi syns. Ett exempel är i Järvsö, där vi är med vid Hälsingehambon och träffar mycket folk! Ett annat exempel är när vi är med på Hälsingemarknaden, som har 60 000 besökare. Marknaden pågår i tre dagar och vi finns med alla dagarna där vi informerar och svarar på frågor.

Monica berättar att Bobilen från början var placerad i Gävle, men sedan några år tillbaka har den sitt garage i Hudiksvall. Bobilen kan synas i hela vår region Aros-Gävle, som täcker Gävleborg, Uppland och Västmanland, samt Norrtälje.

- Jag älskar att vara ute med den, säger Monica.

Trygghetsvandrring
Ermina Ilic

Fler aktiviteter under medlemsveckan

För mer information om en trygghetsvandring som har omtalats i media: Klicka här!

Här är fler aktiviteter i samband med medlemsvecka 40, måndag-söndag:

- Västerås: Hyresgäst­föreningen som riksorganisation fyller 100 år i år, det firades genom ett större arrangemang i Västerås.

- Gävle: medlemskväll på Gävlekontoret med utbildning kring bostadspolitisk påverkan

- Forsa, Hudiksvall: Träff för att få fler lokalansvariga

- Köping: Trygghetsvandring. För trygghet, på Nygård

- Tierp Natanielgården: Medlemsmöte

- Bobilen vid Brotorget i Bollnäs: Samtal kring Bostadspolitik

- Kilafors, i "Järnboa", i Bollnäs kommun: Träff med medlemmar

- Edsbyn och Alfta: Bobilen gör nedslag på olika platser

- Älvkarleby, Marma, Gårdskär och Lanforsen: Fyra Bomöten

- Högskolan i Gävle: Korvgrillning och samtal

- Surahammar: Demokratimöte i en ny lokal (målgrupp vuxna)

- Sala, Jakobsbergs-Bryggeriet: Gårdsvandring

- Sala, Jakobsbergs-Bryggeriet: Trygghetsvandring

- Uppsala, Stenbacken: Bomöte

- Uppsala, Rickomberga Norra: Bomöte, kvarterslokalens dag

- Surahammar: Demokratimöte i en ny lokal (målgrupp barn)

- Arboga, Medborgarhuset: Dialogmöte och föreläsning med Polisen om tryggt boende och våld i nära relation

- Köping: Bomöte med korvgrillning ute på gården och trygghetsvandring på Kvarnen.

- Norberg: Tre trygghetsvandringar i tre olika bostadsområden

- Köping: Köpingsföreningen stod på Höstmarknaden i Köping

Med reservation för felskrivningar - något kan ha ändrat sig. Fler föreningar kan också ha arrangerat lokala aktiviteter före och efter medlemsvecka 40. Vi vet exempelvis att Hyresgäst­föreningen Skinnskatteberg hade en aktivitet lördagen den 14 oktober och Kolbäcksdalen - Hallstahammar och Surahammar - var med på Pride i september. Ett varmt tack till alla förtroendevalda och personalen som ror detta i hamn. Nu jobbar vi vidare och just nu planeras exempelvis fler trygghetsvandringar.

Året runt sker lokala aktiviteter – vill du engagera dig, skriv hit

Vill du veta mer om våra arrangemangklicka här