Aktiva hyresgäster i Vivalla

Medlemsvecka lockade hundratals

Första veckan i oktober så öppnade Hyresgäst­föreningen upp extra mycket. Runt om i landet arrangerades det en medlemsvecka och vår region var inget undantag. Bara i Örebro var det öppet hus i 33 kvarterslokaler och det lockade över 400 hyresgäster. Möt några som har valt att engagera sig där de bor. Se även fler aktiviteter i Dalarna, Södermanland, Värmland och Örebro län!

Förtroendevald i Vivalla

Vivalla: Nasra, Farhida, Ayan och Zahra

Vi ses i en kvarterslokal i den del av Vivalla som just nu byggs om för fullt. Husen är påkostade och grus här och där samt staket vittnar om byggarbeten. Här är det Öbo som är hyresvärd och lokalen tillhör hyresgästerna. När vi kommer är några av Hyresgäst­föreningens förhandlare och jurister på plats. De ska svara på frågor om det finns några. Öbo har också personal på plats.

Inne i lokalen möter vi flera kvinnor som är aktiva lokalt i Vivalla och de har tagit med barn också. För dagen är det lugnt i början, men snart fylls det på och blir alldeles fullt. Fikabordet fylls också på. Här finns även skriftlig information och en tävling där man kan vinna mat, samt en tipslåda och ritsaker.

Farhida berättar att hon har varit aktiv i Hyresgäst­föreningen i sex år och Nasra blev det 2014. Zahra har varit engagerad i ett år. Vi befinner oss i lokalen Visan. Just denna dag är det öppet hus i 30 lokaler i Örebro, varav ”Visan” är en. Ja, så heter lokalen. Här finns olika aktivitetsgrupper, de handlar om att sy, bakning och barn.

- Vi har döpt om det från arbetsgrupper till aktivitetsgrupper förklarar Zahra och Nasra. Vi arrangerar även kulturkvällar, tjejkvällar, läger och utflykter.

I lokalen firas även studenter och det är barnkalas.

- Vi har också fika och dans. Då dansar vi både på somaliska och svenska, berättar en av kvinnorna för mig och ett leende breder ut sig i lokalen. Jag förstår att det är populärt.

Tillsammans dricker vi te och kaffe, och tar en kanelbulle. Någon tycker att det passar extra bra, det var ju kanelbullens dag häromdagen. Det sker även fler aktiviteter här får jag veta.

- Den är ganska populär (lokalen), och alltid fullbokad, summerar en av dem jag möter.

Utanför rusar barn runt och leker, det är något av en sommarkänsla trots att det är oktober. Det är dags att fara vidare till nästa lokal med öppet hus, i Varberga.

Förtroendevalda pratar

Varberga: Enis och Sven-Åke

Lokalen vi besöker i Varberga är lite svårare att hitta, den ligger i utkanten av området, mot en skog. Här är det en privat hyresvärd, Victoriahem. Det är grönt och fint. Ett par barn spelar fotboll på en innergård.

Kvarterslokalen är stor och rymlig. Ett tiotal personer är där när vi kommer. Förhandlare och jurister från Hyresgäst­föreningen är på plats och kan svara på frågor. Här möter vi den lokalansvarige Enis samt Sven-Åke. Sven-Åke berättar att han är aktiv på föreningsnivå och brinner för demokratifrågor.

- Jag vill hjälpa dem som bor att komma i kontakt med den de hyr av. Det lyckades vi med i Brickebacken. Det är fint här!

Enis och han samtalar intensivt om olika frågor. Även här bjuds det på fika och en barnfamilj sitter och besvarar frågor i tipspromenaden. Mannen i familjen frågar hur det går till att byta lägenhet till en större.

Ansvarig för öppet hus i Örebro, Marie finns på plats och kan svara. Hon är utbildad jurist och arbetar som folkrörelseutvecklare. Hon är väl insatt i regler kring byten av lägenheter och berättar hur svårt det kan vara, men att de inte ska ge upp. Här kan ett medlemskap i Hyresgäst­föreningen vara till extra stor nytta. Just lägenhetsbyten kan vara komplicerat.

När vi går håller Marie på att gå igenom hur familjen kan bli medlemmar. Utanför gungar ballonger i vinden, annars är det helt stilla.

Fakta om öppet hus i Örebro:

Vad är kvarterslokalens dag?

Öppet hus i alla våra kvarterslokaler - samma dag och samma tid: 5/10 kl 15-19.

Varför gör vi det här?

För att synliggöra våra kvarterslokaler, göra så att fler använder dem, skapa ett intresse och engagemang kring kvarterslokalerna och i Hyresgäst­föreningen. Kvarterslokalerna är viktiga för vår lokala verksamhet.

Fakta om medlemsvecka 40:

Den här veckan arrangerades det extra många aktiviteter kopplade till att bli medlem, eller bli engagerad i Hyresgäst­föreningen. Det här var ett nedslag i Örebro, vid öppet hus, och det har arrangerats många fler aktiviteter i Södermanlands, Dalarnas, Värmlands och Örebro län.

Vill du veta mer om att engagera dig i Hyresgäst­föreningen och hur du kan bli en aktiv medlem - klicka här!

Fler aktiviteter under medlemsveckan

Här är fler aktiviteter i samband med medlemsvecka 40: Läs även ett längre reportage om Dalarna, Södermanland och Värmland här

Måndag

Karlskoga: Besöka två bostadsområden för medlemssamtal

Sunne: Värmlandsturnén besöker en plats i Sunne: Firade internationella barndagen

Borlänge (Högskolan): Informationsutdelning och hamburgegrillning

Borlänge (Verdandi vid Jakobsgårdarna): Informationsutdelning och fika

Smedjebacken: Årets granne (tävling för medlemmar)

Eskilstuna, Törnrosen: Vi är Hyresgäst­föreningen-aktivitet

Gnesta, Träffen: Förhandlingsföreläsning

Katrineholm: Namninsamling i bostadsområde

Strängnäs, expeditionen: Bomöte medlemmar boende hos Victoriahem i Strängnäs

Tisdag

Askersund: Möta medlemmar och icke medlemmar i ett bostadsområde

Charlottenberg: Medlemmar boende hos Etvinds fastighet

Nyfors: Namninsamling, Eskilstunaföreningen

Djulögatan, Katrineholm: Öppet hus

Onsdag

Laxå: På plats centralt i Laxå samt i Hasselfors

Munkfors: Värmlansturnén besöker Munkfors

Borlänge (Ängsplan/Torget): Informationsutdelning

Leksand: Medlemsmöte Leksand och Gagnef

Fröslunda, Eskilstuna: Namninsamling och träffa hyresgäster

Lagersberg, Eskilstuna: Namninsamling och träffa hyresgäster

Gnesta, Centrum: Namninsamling

Strängnäs, Regementsgatan 45: Bomöte HSB

Strängnäs, Dammen: Öppet Hus

Torsdag

Örebro: Kvarterslokalernas dag i 33 lokaler runt om i Örebro och även i Nora

Grums, Ekgatan: Korvgrillning, samtal om boendet. Bostadsbolaget GHAB medverkar.

Borlänge centrum: Informationsutdelning på "Magic Light Show"

Sysslebäck: Medlemsaktivitet

Eskilstuna, Säby: Namninsamling

Mariefred, LH Jacob: Bomöte

Fredag

Örebro: Stå på Stortorget och möta medborgare

Smedjebacken: Föreläsning Huskurage, APT Bärkehus

Strängnäs, expedition: Politikerträff - träffar gruppledaren i Socialdemokraterna i Strängnäs

Lördag

Gnesta Träffen: Öppet Hus

Degerfors, Slingan: Träff för hyresgästerna på grillplatsen: Hur är det att bo på Slingan?

Söndag

Malung: Bowling för medlemmar Malung/Vansbro

Med reservation för felskrivningar - något kan ha ändrat sig. Fler föreningar kan också ha arrangerat lokala aktiviteter före och efter medlemsvecka 40. Ett varmt tack till alla förtroendevalda och aktiva medlemmar samt personalen som rott detta i hamn. Nu jobbar vi vidare och just nu planeras exempelvis fler trygghetsvandringar.

Året runt sker lokala aktiviteter – vill du engagera dig, skriv hit

Vill du veta mer om våra arrangemang – klicka här