Rosa körsbärsblommor
Jessica Collin

”Bomöten lockar, särskilt runt förhandlingar”

Louise Malmeström i Töcksfors är medlemmen som blev vice ordförande i Årjäng-Säffleföreningen. Hon bor i det sista samhället före norska gränsen och det var en hyresfråga som bidrog till beslutet att engagera sig i Hyresgäst­föreningen. Här berättar hon lite om vad som händer i Årjäng och Säffle.

Louise Malmeström
Louise Malmeström, förtroendevald inom Hyresgäst­föreningen

- Jag har varit aktiv i sju år, jag började när Hyresbostäder skulle höja hyran två gånger på ett år. Det blev startpunkten! ”Nu vill jag vara med och påverka”, tänkte jag. Och jag tycker att vi har lyckats rätt bra med det! Jag jobbar heltid och har svårt med möten på dagtid, men har andra i styrelsen som är jättebra, en av dem är Majlis Pettersson, sekreterare och hennes make. Tillsammans delar vi ut informationsbrev om bomöten och annat. Allt sådant fungerar bra!

Vad är högst prioriterat?

- Vi har samrådsmöten var tredje månad, då lämnar vi ut information och tar upp det som kommer fram med kommunen osv. Många hyresgäster är måna om att vara med på allt! Så det är bra här. Vi har brukat vara i Säffle, men även i Årjäng – där det blev en jättebra uppslutning!

Vad händer framöver hos er?

- Mycket handlar om valet. Vi ska försöka få människor att engagera sig. Vi jobbar på det hela året. Vi ska ha gårdsträffar och prata med politiker och kommer att bjuda in dem. Vi behöver också ”lättfattad” information på olika språk! Gärna på andra språk än svenska.

- Det kan vara svårt att rekrytera de som vill vara med i styrelsen, eller i arbetsgrupper. Möjligheten att använda lokaler och de stora avstånden påverkar bland annat. Vår sekreterare Majlis har sett till att människor från andra länder möts i en lokal. Då är de i tätorten Årjäng. Och det fungerar bra. Vi har möten ena gången i Säffle och andra i Årjäng. Det som går bra är också att om vi bjuder in till bomöten så kommer folk, särskilt kring förhandlingar. Det tycker jag att vi har lyckats bra med! Ja, alla gånger hittills. Utmaningen är att fler ska bli engagerade där de bor. De är så välkomna som aktiva!

”Vi vill också bli mer synliga”, förklarar Louise:

- Vi är lite osynliga! Kanske kunde vi ha instagram och annonser? Eller att vi syns mer ute på anslagstavlor med en brasklapp, så att varumärket Hyresgäst­föreningen syns! Lokalen i källaren är också lite osynlig, men vi har möjligheter att dra igång något med de unga. Vi har pingisbord, TV och kan även nå föräldrar. Jag tänker ofta på de som är nyinflyttade. Hur kan vi nå dem?

Vill du engagera dig i hyres­förhandlingar eller något annat där du bor? Ta kontakt med Emmeli Wulfstrand, se nedan. Hon kan lotsa dig vidare!

Emmeli Wulfstrand Strateg

Emmeli Wulfstrand