En kvinna sitter i en fåtölj och håller i en mobil.

Du kan göra skillnad!

Att vara en god medmänniska, hjälpa en ensam granne eller ge ett leende till någon du möter - det är just de där små sakerna i vardagen som skapar värme och som kan göra någons dag. Vi finns vid din sida för att ordna områdesaktiviteter och trygghetsvandringar, eller bostadsmöten med hyresvärden. Jag vill göra skillnad i mitt bostadsområde – hur gör jag?

En del av Hyresgäst­föreningens arbete är att, tillsammans med dig som vill, skapa trygga och attraktiva bostadsområden där människor bor, åldras och trivs. Här är några tips och råd om hur du kan göra och tänka. Möt också aktiva i vår förening:

Lyssna in om det finns en gemensam fråga eller intresse hos dina grannar att samlas kring? Behövs trygghetsvandringar, läxhjälp, syjunta eller annan aktivitet för att få lite gemenskap och lära känna de nyinflyttade grannarna?

Använd er kvarterslokal (om det finns en) de är bra för att uppmuntra till gemenskap mellan grannar och i förlängningen bidrar det till ökad trivsel och trygghet i bostadsområdet.

Förtroendevald
Privat bild

Hej Jan! Engagerad i Hyresgäst­föreningen sedan 1980-talet. Hur började det för dig?

– En kompis drog med mig på att ordna en julgransplundring för barnen i Kolsva. Ja och på den vägen är det.

Många års engagemang – vad är det som får dig att fortsätta?

– Framförallt är det att se människor växa, lyfta och hjälpa andra i sina roller. Samt se att det gör skillnad, när vi kommer tillsammans i frågor kring vårt boende.

Snabba tips för att komma igång?

– Bjud in grannar till en gemenskapskväll, bjud på en pepparkaka och ställ frågan: ”vad vill vi göra i vårt område?” Prata gärna först med Hyresgäst­föreningen för mer stöttning av en anställd.

Förtroendevald
Privat bild

Hej Anette! Du blev förtroendevald runt åren 1998-99. Berätta!

– Ja det var efter en omfattande och dålig badrumsrenovering som Hyresgäst­föreningen blev inkopplade i ärendet. Det blev mitt första möte. Jag fick en positiv bild och blev mer intresserad av denna breda organisation som driver så viktiga frågor. Så det dröjde inte länge innan jag blev engagerad i den lokala styrelsen.

Kan du beskriva Hyresgäst­föreningen helt kort?

– Stort nätverk som är bra på att organisera folk kring samhällsnyttiga frågor. Stort utbud för förtroendevalda och medlemmar. Har en varm och viktig värdegrund som är inkluderande!

STARTA EN AKTIVITETSGRUPP

Skicka e-post till: intresseradmedlemaros-gavle@hyresgastforeningen.se