Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Kim Jansson: ”Ta chansen att utvecklas som människa”

Kim Jansson är med i regionstyrelsen för Hyresgäst­föreningen Region Mitt. Han började i en lokal hyresgäst­förening och satt även med vid förhandlingar. Ledarskap intresserar! Läs mer:

Kim Jansson

Berätta lite om vem du är.

- Jag bor i Eskilstuna och jobbar just nu på Mälardalens studentkår, som vice ordförande. Annars studerar jag till Civilingenjör in om Maskinteknik med inriktning mot produktion och logistik.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Min resa började med att jag tyckte att det verkade väldigt intressant. Min dåvarande partner hade varit engagerad genom Hyresgäst­föreningen och jag blev uppmärksam på att man som aktiv medlem kan påverka utgången av hyres­förhandlingarna. Vid tillfället vad jag aktiv i facket på jobbet och satt i vissa förhandlingar där, så erfarenhet fanns liksom intresset.

- Jag började inom en lokal hyresgäst­förening och satt med vid förhandlingar i Strängnäs. Sedan har det öppnats upp dörrar efter hand då jag fann det mycket intressant. Jag har gått ett par olika ledarskapsprogram på nationell och regional nivå. Och under tiden har intresset växt för bostadspolitik, hållbar och intern utveckling.

- Hur kan vi bli bättre, det tycker jag är intressant och det rimmar med min utbildning också! Det handlar mycket om information. Där har jag mitt största intresse idag. Nu sitter jag med i regionstyrelsen. Där är jag med på mötena och det känns spännande då vi har ett övergripande ansvar. Jag har sett alla delar av organisationen och har varit på förbundsstämman två gånger.

Hur länge har du varit engagerad?

- Jag har varit med i regionstyrelsen sedan 2015 och började i en lokal förening 2011-2012.

Vad ger det dig?

- Jag har lättare att rekommendera andra vad det kan ge…Hyresgäst­föreningen är en väldigt stor organisation, här finns många sätt att organisera sig på. Framförallt nu när avstånd inte spelar någon roll, så ser jag ännu mer möjligheter för organisationen. Som jag gör med övergripande frågor eller projekt. Du kan göra väldigt mycket utifrån dina förutsättningar. Och det har varit skönt att inte känna av så stor konkurrens, det finns ett tillåtande klimat här! Man kan engagera sig utan att hamna i stoppblock! Och utvecklas som människa. Här finns också ett helt batteri av utbildningar som också är väldigt bra. Så du kan ha egen personlig utveckling av ditt boende och även nytta av det i andra sammanhang.

- Vad jag mer tänker på är att du kan få ett stort socialt sammanhang. Du träffar människor från hela landet. Jag har fått vänner i Mora, Säffle, Norrland, Stockholm, Göteborg. Du får ett stort kontaktnät som aktiv i Hyresgäst­föreningen! En orsak är att det här inte är deras huvudsakliga syssla – man utvidgar och lär känna många människor med olika bakgrund.

Är det något speciellt som du vill lyfta fram som du/ni har påverkat i boendet (till det bättre)?

- Dels en motion till stämman 2016 då jag skrev en motion om att alla föreningar skulle få ha en mejladress. Det var jag med och drev igenom. Via regionstyrelsen ska det finnas exempelvis en Eskilstuna-adress. Det är en förändring som underlättar engagemanget.

- Jag har också varit med och tagit fram att motioner kan lämnas in digitalt, i ett visst format. Innan var det tvunget att ske skriftligen, via ett kontor eller posten. Nu kan det ske via webben. En annan sak som jag har varit md och beslutat över och är stolt över är den nya värdegrunden som vi har. Den har jag varit med och argumenterat för och röstat igenom. Det är jag stolt över då det ger en ökad trygghet. Jag har också tillsammans med fler aktiva, däribland Eva Sten, hållit i dialogen ”Backa upp”. Det var intressant!

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- Det jag brukar rekommendera är att gå in på hemsidan (hyresgastforeningen.se). Till att börja med behöver man ju bli medlem. De kan också höra av sig via rådgivningen 0771-443 443.  Och sen kontrollera vilka som är engagerade lokalt så vet jag vilka jag kan kontakta. Men om det rör juridiska frågor hänvisar jag alltid till Hyresgäst­föreningens rådgivning. De klarar de flesta frågorna. Jag ska inte svara på det, och kan öppna upp ett ärende.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

- Ja, vi sköter mäten och sånt digitalt. Vi har ställt in våra evenemang, vårt fullmäktigemöte och hoppas uppta det i höst igen liksom vissa evenemang. Det är mer så att vi inte göra saker just nu.