Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Anders Hördin: "Vi är vana att vara ute bland folk och göra nytta"

Det är spännande att vara med i utvecklingen av föreningen. Anders blev aktiv när det skulle förtätas i området. Då tände han till. Anders uppmanar fler att engagera sig. Läs mer här!

Anders Hördin
Privat

Berätta lite om vem du är.

- Jag är en 72-årig förtroendevald som varit med i Hyresgäst­föreningen en evighet. Men jag har inte tröttnat än! För närvarande är jag ensamstående och boende i Katrineholm. Ibland längtar jag hem till Gotland där jag har mina barn och barnbarn.  Där finns också två katter som jag fortfarande betalar underhåll för till mitt ex. Ett annat intresse utöver föreningslivet är att sända radio.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Det började med att min dåvarande fru blev engagerad i områdets kontaktkommitté, som det hette på den tiden. Det skulle förtätas i vårt radhusområde, jag tyckte det var bra för det var så tomt och tråkigt. De flesta tyckte att det var ett bra förslag men en gubbe ville inte att det byggdes just på hans gård. Då tände jag till, snacka om osolidariskt! Jag blev invald i kontaktkommittén och resultaten blev en jämn förtätning och ett mer levande område, även på gubbens gård! Det är spännande att vara med i utvecklingen av föreningen, allt var inte bättre förr…

Idag är Anders vice ordförande i föreningsstyrelsen i Katrineholm/Vingåker och sitter som ledamot i regionstyrelsen i region Mitt.

Hur länge har du varit engagerad?

- Sen 1986, jag är inne på mitt 35e år i Hyresgäst­föreningen. Jag fick guldnål för länge sedan!

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Det är mycket egentligen. Dels är det väldigt upplyftande att vara med i förhandlingsarbetet. Att kunna visa för hyresgästerna att hyresvärden inte alltid får som den vill. Vi kan sänka de hyreshöjningar de yrkar på med kunskap och samarbete med våra förhandlare.

- Dels har vi öppen expedition i Katrineholm. Vi har haft många besök och vi kan hjälpa och lotsa hyresgäster rätt, det känns fint. Vi var bland annat ute och mätte en lägenhet och det visade sig att den var mindre än utlovat och hyresgästen fick sänkt hyra. Det känns skönt och att Hyresgäst­föreningen gör något viktigt och på riktigt för vanliga människor.

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Det lilla i vardagen, att vi finns för våra hyresgäster och medlemmar. Det kom in en karl och beklagade sig över att det var lyhört. Grannen spelade trummor bland annat. Jag lyssnade på hans berättelse och hänvisade till rådgivningen. Senare ville han ha ett nytt möte för att tacka mig för all hjälp han fått. Han hade lyckats få en ny lägenhet som var billigare och bättre, utan trummande grannar.

- Facebooksidan som föreningen driver är jag också stolt över. Den gör nytta, vi lägger ut vad vi pysslar med och det känns uppskattat. Det är vi bra på. Något annat jag är stolt över är vykortskampanjen! Vi åkte runt i regionen inför valet 2018 och informerade om bostadspolitik och samlade in namnunderskrifter. Vi fick in 60 000 underskrivna vykort som vi lämnade över till Morgan Johansson, ställföreträdande statsminister, vilken seger!

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- Det bästa är att börja engagera sig där man bor, i sitt bostadsområde. Finns det ingen lokal hyresgäst­förening kan du starta en tillsammans med dina grannar. Du kan också starta en arbetsgrupp kring en fråga du är intresserad eller engagerad i. Det kanske är en gemensam odling, en samlingslokal som behövs, eller något annat du tycker verkar kul eller viktigt. Kontaktuppgifter finns på hemsidan eller ring växeln på 0771 – 443 443 så lotsar de dig rätt. Var inte rädd för att engagera dig i Hyresgäst­föreningen, du får så mycket kul och det ger så mycket tillbaka!

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

- Egentligen inte. Vi sköter våra möten via telefon. Vi hann ha vårt årsmöte och det konstituerande mötet hade vi i en stor lokal med distans mellan personerna. Vi tycker bara det är tråkigt, vi är vana att vara ute bland folk och göra nytta!