Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

Lars Bjurström: ”Vi har satt fingret på hyreshöjningar”

Lars är vice ordförande i Hyresgäst­föreningen Örebro-Lekeberg. För honom var det en självklarhet att bli aktiv inom föreningen. Här kan du läsa varför.

Lars Bjurström

Berätta lite om vem du är.

- Jag bor på väster i Örebro och är snart 67 år samt pensionär. Jag har varit engagerad i olika samhällsfrågor i hela mitt vuxna liv.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Jag har ganska nyligen flyttat tillbaka till Örebro och då visste jag att jag ville bo i hyresrätt och gick med i Hyresgäst­föreningen för att kunna påverka den vägen. Jag blev invald i styrelsen för Örebro och Lekeberg nästan direkt. För mig var det självklart att bli aktiv. Bostadspolitiken har havererat och Hyresgäst­föreningen vill driva de här frågorna.

Hur länge har du varit engagerad?

- I ett år.

Vad ger det dig – är det något speciellt som du vill lyfta fram som du/ni har påverkat i boendet (till det bättre)?

- Vi har under det här året gjort lite grand för att påverka bostadspolitiken och frågorna lokalt. Bland annat har vi satt fingret på de stora hyreshöjningarna i samband med renoveringar. Föreningsarbetet ger mycket också när det gäller att träffa folk. Det är en viktig del i samhällsbygget med föreningslivet. Det mesta som vi har att göra är ogjort.

- Idag är jag vice ordförande i föreningen och en viktig del i demokratin är att påverka bostadsfrågorna. Sedan finns det ju andra skäl att engagera sig med, det kan exempelvis vara via en lokal hyresgäst­förening. De gör också jätteviktiga saker! Men det finns flera i vår styrelse som inte har den bakgrunden. Det är en annan fråga: Vad kan vi göra för att stärka de lokala föreningarna? Vi vill se fler lokala Hyresgäst­föreningar i Örebro. Jag skulle också vilja att de lokala hyresgäst­föreningar som finns jobbar mer med bostadspolitik.

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- En väg att gå är via det lokala hyresgäst­föreningsarbetet. En sak har jag lärt mig under den tid jag varit föreningsaktiv: Allt går inte på räls.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

- Nej, det har inte riktigt tagit fart i den delen. Vi har inte gjort något speciellt. Däremot påverkar den väldigt negativt. Vi har hittat olika sätt att ändå mötas, men det funkar inte lika bra som att ses.