Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

”Allt handlar om möten mellan människor, det är coolt”

Möt Ahmad som genom föreningslivet snabbt kom in i det svenska samhället. Idag är han engagerad i flera olika föreningar, bland annat som ordförande i Hyresgäst­föreningen i Kopparberg, och i det lokala kulturlivet. ”Tillsammans är vi starka” är något jag lärt mig berättar Ahmad.

Ahmad Al Zeeb

Berätta lite om vem du är.

- Jag är en 30-årig man som bor i Kopparberg. Jag studerar till lärare samtidigt som jag jobbar på Komvux. Jag tycker mycket om Sverige och har vuxit som människa under mina fem år här. Jag har upplevt saker som jag inte visste att jag saknade innan jag kom hit. Det är exempelvis fascinerande med föreningslivet här i Sverige. Genom olika föreningar hittade jag en väg in i det svenska samhället.

- Att träffa människor och höra deras berättelse lär jag mig mycket av. Att prova nya saker som att vara i naturen, vandringar, åka till fjällen tillsammans med andra är härligt. Museum, teater, bio och annan kultur är också ett intresse. Allt handlar om möten mellan människor, det är coolt.

Hur blev du aktiv i Hyresgäst­föreningen och varför? Beskriv resan till ditt uppdrag.

- Det började med ett problem. Jag var inneboende och av olika anledningar blev jag orättvist behandlad av min hyresvärd. Jag fick tips om att läsa på Hyresgäst­föreningens hemsida och jag blev medlem. Sen ringde jag rådgivningen och fick hjälp med mina frågor.

- Jag förstod inte riktigt vad Hyresgäst­föreningen var från början men efter ett tag förstod jag vilken bredd föreningen har med gemenskap, stöd till hyresgästerna och vikten av att vara många som står upp för vår sak. Umgänget är jätteviktigt tycker jag och jag ville ingå i den gemenskapen. Vi kämpar för en väldigt viktig sak tycker jag. Jag tycker att alla borde vara medlemmar och hjälpa till i byggandet av ett jämlikt samhälle där alla har rätt att bo i en skälig bostad. Det finns något för alla i Hyresgäst­föreningen, allt från gemenskap till att kämpa för allas rätt till bostad.

Ahmad är ordförande i Ljusnarsbergs Hyresgäst­förening just nu.

Hur länge har du varit engagerad?

- Jag blev medlem i Hyresgäst­föreningen 2016 och engagerad 2017.

Vad ger det dig att vara förtroendevald i Hyresgäst­föreningen – är det något speciellt som du vill lyfta fram?

- Det var en väg in i samhället för mig, gemenskapen, de små träffarna där vi reder ut misstankar om varandra, vi ser vad som förenar oss från olika bakgrunder. Hyresgäst­föreningen är en mötesplats där vi kämpar för allas rätt till en god bostad och för jämlikhet.

Är det något speciellt du är extra stolt över som du/ni har påverkat till det bättre?

- Ja, även fast vi är en liten styrelse har vi många medlemmar. Vi har hjälp hyresgäster med deras problem, vi är en del av lösningen tex vid dubbla fakturor. Jag kunde hjälpa till eftersom jag är arabisktalande och kunde tolka. Tillsammans med en av Hyresgäst­föreningens jurister har vi löst det problemet till slut. Det är jag stolt över!

- Det är inte bara ord på en fin broschyr utan vi gör skillnad på riktigt. Vi försöker arbeta med integration genom att vara en styrelse som speglar medlemskåren. Vi har språkhjälp, förmedlar information på olika språk osv. Vi försöker nå ut till alla här i kommunen för att sammanföra olika grupper och jobba tillsammans.

Har du några tips till andra som vill förbättra sitt boende – hur kan de göra genom att engagera sig i Hyresgäst­föreningen?

- Att bli medlem är ett sätt för att trivas bättre genom samarbete och för att folk pratar med varandra, vi kan jobba med gemensamma frågor. När vi är många som jobbar tillsammans kan vi jobba mot oskäliga höjningar av hyran till exempel och det skapar trygghet. Hyresvärden kan inte göra som den vill när vi är flera som jobbar tillsammans och bevakar hyresgästernas frågor.

- Du kan få utlopp för nya idéer du har, att skapa aktiviteter som tex grannpromenader är en enkel men bra sak att göra för gemenskap. Det är enklare att hjälpa varandra i området om vi känner varandra.

Har Corona-krisen inneburit att du/ni har gjort något speciellt hos er? Berätta isåfall!

-  Vi har affischerat om projektet Goda grannar i området. Vi är också en del av Goda grannar som volontärer. Idag anmälde jag mig som samtalsvolontär, jag kan ju både svenska och arabiska nu!