En man flyttpackar kläder.

Gemenskap och sammanhållning - en fördel i kris

I händelse av en samhällskris förutsätts att varje vuxen och frisk svensk ska kunna klara sig utan stöd i en vecka – men vad innebär det? Vad behöver jag köpa, förbereda och vilken kunskap krävs för att hushållet ska klara en vecka utan exempelvis el, värme eller möjlighet att köpa mat? I bostadsområdet Örnsro i Örebro anordnar Hyresgäst­föreningen en studiecirkel i hemberedskap för grannar.

Hyresgäst­föreningens medlemstidning Hem & Hyra var nyligen på besök i Örnsro där fokus inte ligger på vad varje enskild individ måste införskaffa eller själv förbereda utan hur grannar tillsammans kan hjälpas åt. Inte minst lyfts vikten av gemenskap och sammanhållning fram som en av de viktigaste ingredienserna i ”krislådan”.

Läs hela Hem & Hyras reportage här "När prepping kostar skjortan klarar grannarna krisen ihop"

Vill du ordna en liknande studiecirkel för dig och dina grannar?
Kontakta pernilla.forsberg@hyresgastforeningen.se