Rosa körsbärsblommor
Jessica Collin

”När det händer saker kan du få hjälp”

Bertil Wennberg är ordförande i Hedemora. Han började engagera sig i Hyresgäst­föreningen då det fanns en del problem. Bertil vill se en förening i varje kommun, det vill säga att fler medlemmar tar uppdrag. Vid ett årsmöte tog han steget, och uppmanar fler att testa på att vara förtroendevalda.

Bertil Wennberg
Bertil Wennberg, ordförande i Hedemoraföreningen

- Det började med ett årsmöte, som lockat få deltagare. Vi måste ju fortsätta och bildade en interimstyrelse, sen blev jag ordförande. Jag tycker att det ska finna en styrelse i varje kommun.

Förhandlingsdelegationen behövs, framhåller Bertil.

- Viktigt är att du som medlem har något bakom dig. Vissa ägare sköter inte bostadsområdet och då är det viktigt! När det händer saker kan du få hjälp. Och det räcker ibland att säga att man är medlem för att ägaren ska få ett tryck på sig.

Vad är prioriterat hos er nu?

- Vi har kört möten som vanligt under pandemin, men inte varit ute på gator och torg. Nu börjar det ta fart. Vi börjar också få en del privata bostadsföretag med förhandlingsordning.

Man kan förbättra utan bostadssrätt, framhåller Bertil.

- Vi kan diskutera på vilket sätt, prata med de boende. En del som blivit medlemmar hör av sig, hur ska de göra? En del av dem känner jag.

Bertil berättar att de brukar ha ”öppet hus”.

- Vid hyresgästens dag kom det 70 till 100 personer. Vi ska fortsätta ha det, något program, för folk tycker att det är roligt. Människor måste gilla vad man ska göra. Man får ta det lite lugnt, inte pracka på, ta det på rätt sätt under tiden. Jag tror det går lättare så.

Ibland när han är ute i en butik kan någon säga att de vill bli medlem.

- Kom med ut så går vi till min bil, säger jag då! Folk har svårt att minnas telefonnummer, så då får de en broschyr. Den handlar om att bli medlem, och det står om Hyresgäst­föreningen.

Enligt Bertil händer det ofta att han blir stoppad av människor som har frågor, särskilt om Hyresgäst­föreningen är "ute i media". Han är också ordförande i MP i Hedemora och debatterar gärna.

- Södra Dalarnas tidning når människor. Nu gällde det ju politiska partier, men en del faller ihop med Hyresgäst­föreningen. Man är inte bara med i ett parti. Det ena drar det andra…Och det kan vara något bra! Vi vill vara synliga med opinionsbildning! Och vara med i positiva saker. Det kan handla om att utveckla områden, som Långshyttan eller om renoveringar, att få en bra insyn. Då använder vi gärna något som ”fladdrar”; skyltar och flygblad.

Vad händer framöver? Hur kommer ni att synas under valet?

- Det bostadspolitiska programmet är klart och vi informerar nu politiker och andra. Det finns 10-12 kvarterslokaler bland annat i Långshyttan, Garpenberg, Vikmanshyttan samt Hedemora centralt. Där kommer vi att skylta. Vi har också Facebook, hemsidan och vi lägger mycket tid på tidningar, det vill säga lokalpressen. Det har varit mycket om marknadshyror. Vi skriver gärna debattartiklar. Det är jättebra!

Bertil menar att politikerna ”ligger och kurar i vassen” med marknadshyrorna.

- Vi får inte ge oss!

Och så vill de förbättra i kommunen. Bertil berättar att de blickar framåt, mot nästa år och längre.

- Programmet ska inte bara vara cement, det kan ju komma något nytt! 2018 till 2021 har vi jobbat med marknadshyror, vi får inte glömma det lokala – att påverka där. Sammanfattningsvis handlar det enligt Bertil om att jobba med opinionsbildning och ”lättsamma saker”! Och om ”något går fel hos någon”, så får de ibland åka dit.

- Det måste gå fort, vi kan ha ett litet möte och samlas, och så tar vi kontakt med personal på Hyresgäst­föreningen så att det går den rätta vägen. Många väljer då också att gå med som medlemmar.

Vill du engagera dig där du bor? Ta kontakt med Emmeli Wulfstrand, se nedan. Hon kan lotsa dig vidare!

Emmeli Wulfstrand Strateg

Emmeli Wulfstrand